Löydä tulevaisuutesi Turun yliopistosta - Hae kansainvälisiin maisteriohjelmiimme tammikuussa!

18.12.2023

Kevään ensimmäisen yhteishaun (3.-17.1.2024) aikana on mahdollista hakea 16 kansainväliseen maisteriohjelmaan Turun yliopistossa. Jokainen maisteriohjelma on suunniteltu palvelemaan monipuolisia akateemisia kiinnostuksenkohteita ja uratavoitteita. Samaan aikaan auki on myös erillishaku yhteen eurooppalaiseen yhteistutkinto-ohjelmaan.

Turun yliopisto tarjoaa kansainvälisiä maisteriohjelmia seitsemässä tiedekunnassa kevään ensimmäisen yhteishaun aikana. Kansainvälisiin maisteriohjelmiin voi hakea kerran vuodessa. Elokuussa 2024 alkaviin opintoihin hakuaika on kaksi viikkoa, 3.–17. tammikuuta. Yhteishaussa on mahdollista hakea yhdellä hakulomakkeella enintään kuuteen eri hakukohteeseen.

Kansainvälisten maisteriohjelmien opetuskieli on englanti. Sekä kansainväliset että kotimaiset hakijat ovat tervetulleita hakemaan kansainvälisiin maisteriohjelmiimme.

Yhteishaun kanssa samaan aikaan on auki myös erillishaku European Languages, Cultures and Societies in Contact -maisteriohjelmaan. Tämä yhteistutkinto-ohjelma on osa usean eurooppalaisen yliopiston EC2U-yhteistyöverkostoa. Kahden vuoden opintojen aikana opiskelija viettää lukukausia useammassa yliopistossa ja saa valmistuessaan tutkinnon kaikista näistä yliopistoista.

Yliopisto tavoittelee lisää kansainvälisiä opiskelijoita

Turun yliopiston kansainvälisten maisteriohjelmien suosio on kasvanut vuosien saatossa. Hakijapalvelut korostavat, että hakijan tulee osoittaa selkeästi oma motivaationsa valitsemaansa maisteriohjelmaa kohtaan hakemuksellaan. Hakijoita kannustetaan myös tutustumaan valintaperusteisiin ja mahdollisiin liitepyyntöihin hyvissä ajoin. Useat maisteriohjelmat arvioivat hakijoita motivaatiokirjeiden tai haastattelujen perusteella.

Turun yliopisto on sitoutunut edistämään opiskelijoidensa monimuotoisuutta. Yliopisto toivottaa kansainväliset hakijat tervetulleiksi ja pyrkii kaksinkertaistamaan kansainvälisten maisteriohjelmien opiskelijamäärän vuoteen 2030 mennessä, kuten on määritelty vuoden 2021 kansainvälisessä ohjelmassa. Hakijoiden määrä on moninkertaistunut viime vuosina: esimerkiksi vuonna 2023 hakemusten määrä kasvoi 76 prosentilla. Kiinnostuksen kasvaessa yliopisto työskentelee kestävällä tavalla laajentaakseen opiskelupaikkoja kansainvälisissä ohjelmissaan.

Turun yliopiston hakijapalveluiden päällikkö Mari Kähkönen korostaa hakijoiden henkilökohtaisten kiinnostusten ja uratavoitteiden yhteensovittamisen merkitystä valittuihin maisteriohjelmiin. Hän painottaa hakijoiden tarvetta ilmaista selkeästi motivaationsa erottuakseen kasvavassa hakijajoukossa.

Turun yliopisto tarjoaa laaja-alaista tukea kansainvälisille opiskelijoilleen heidän auttaen heitä integroitumaan yliopistoyhteisöön sekä Turkuun opiskelijakaupunkina ja suomalaiseen kulttuuriin. Erilaiset aloitteet, kuten chat-keskustelut nykyisten opiskelijoiden kanssa, orientaatio-bussikierrokset, kansainvälinen ystävyysohjelma ja uratapahtumat, pyrkivät tarjoamaan opiskelijoille kokonaisvaltaisen ja rikastuttavan kokemuksen opintojen ulkopuolella.

Lisätietoa:

Hakijapalvelut, admissions@utu.fi