Merialan tieteellinen konferenssi Turussa syyskuussa

03.09.2019

Turun yliopiston Brahea-keskus isännöi syyskuussa kansainvälistä, tieteellistä Baltic Seas International Maritime -konferenssia, joka kokoaa yhteen alan asiantuntijoita Suomesta ja ulkomailta. Keynote-puheenvuoroista vastaavat Associate professor Spyros Hirdaris Aalto-yliopistosta ja Associate professor Dimitrios Dalaklis World Maritime Universitystä. Tilaisuuden avaa Turun yliopiston uusi rehtori, professori Jukka Kola.

Ensimmäisen päivän konferenssiesitelmät käsittelevät mm. merenkulun logistiikan ja laivasuunnittelun ympäristöystävällisiä teknologioita, öljyntorjuntaa ja kyberturvallisuutta. Tilaisuuden toisen päivän sessiot keskittyvät Itämeren ja Adrianmeren alueisiin. Niistä vastaavat järjestelyissä mukana olevat Merikotka-tutkimuskeskus ja Le Havren yliopisto. Konferenssi verkottaa eri tieteenalojen tutkijoita, joiden yhteisenä tutkimuskohteena on meri ja sen erityispiirteet.

Brahea-keskuksen johtaja, professori Esa Hämäläinen taustoittaa, että edellisen kerran vastaava konferenssi järjestettiin vuonna 2018 Klaipėdan yliopiston toimesta.
–Klaipėdassa osallistujat laajasti ehdottivat, että Turun yliopisto voisi toimia seuraavan konferenssin isäntänä. Turku tunnetaan hyvin meriklusterin osaamiskeskittymänä viime vuosien positiivisen kehityksen johdosta. Konferenssi istuu erinomaisesti myös Turun yliopiston merialan tutkimusperinteeseen, jota mm. Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus on tehnyt lähes 40 vuotta.

The Baltic Seas International Maritime Conference – European Maritime Research from Adriatic to Baltic järjestetään Turun yliopistolla 24.–25.9.2019.

Luotu 03.09.2019 | Muokattu 03.09.2019