Merkittävä kansainvälinen tiedepalkinto Kristiina Heikinheimolle

07.05.2020

International Association of Dental Research -järjestön (IADR) arvostettu suulääketieteen ja -patologian tutkijapalkinto on myönnetty dosentti Kristiina Heikinheimolle Turun yliopistosta tunnustuksena uraauurtavasta työstä suun ja leukojen alueen molekyylilääketieteen ja genetiikan alalla. IADR Distinguished Scientist Award in Oral Medicine & Pathology -palkinto tulee ensimmäistä kertaa Suomeen.

Kristiina Heikinheimo

IADR on maailman suurin hammaslääketieteen järjestö, joka täyttää tänä vuonna 100 vuotta. IADR Distinguished Scientist Award in Oral Medicine and Pathology -palkinnon on perustanut IADR:n kokeellisen patologian ryhmä vuonna 1995. Palkinto annetaan tunnustuksena pitkäaikaisesta poikkeuksellisen korkeatasoisesta tutkimustyöstä, joka on auttanut ymmärtämään suun ja leukojen ja niihin liittyvien rakenteiden terveyttä ja sairauksia hallitsevia mekanismeja.

Kristiina Heikinheimo on luonut Turun yliopistoon ainutlaatuisen suun ja leukojen alueen kasvainten tutkimuslinjan. Hän on kansainvälisesti arvostettu molekyylipatologian asiantuntija ja luennoitsija ja mm. Maailman terveysjärjestön (WHO) pään ja kaulan alueen kasvainluokituksen toimituskunnan jäsen.

Kristiina Heikinheimo toimii yliopistonlehtorina Turun yliopiston suu- ja leukakirurgian osastolla sekä vierailevana professorina King’s Collegessa Lontoossa. King’s College Lontoon Dental School arvioitiin vuonna 2020 maailman parhaaksi hammaslääketieteen laitokseksi (Lähde: QS World University Rankings).

Dosentti Kristiina Heikinheimon kansainvälisen tutkimusryhmän tavoitteena on löytää suun ja leuan alueen kasvaimia aiheuttavia geenivirheitä, parantaa kasvainten diagnostiikkaa ja hoitoja ja hoitojen ennustettavuutta sekä kehittää uusia täsmälääkehoitoja.

Kuva: Juha Kettunen

Luotu 07.05.2020 | Muokattu 07.05.2020