Paneelikeskustelussa ruoditaan kristinuskon roolia eduskunnan päätöksenteossa 7.3.2019

27.02.2019

Kuuluuko uskonto eduskuntasaliin? Missä määrin uskonto on eduskunnassa yksityinen ja julkinen asia? Millä tavoin julkisessa tilassa usein näkymättömäksi ajateltu kristinusko vaikuttaa eduskunnan päätöksenteossa? Kauppakeskus Skanssissa torstaina 7.3.2019 järjestettävä yleisölle avoin paneelikeskustelu pureutuu näihin ja moniin muihin uskonnon ja päätöksenteon välisiin kysymyksiin.

Paneelikeskustelu: Usko, toivo ja päätöksenteko: kristinusko eduskunnassa
Aika: torstai 7.3. klo 17.00
Paikka: Kauppakeskus Skanssi, 2. krs (Skanssinkatu 10, Turku)
Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Eduskuntavaalien alla järjestettävässä paneelissa keskustellaan kristinuskon roolista eduskuntatyössä ja eduskunnan päätöksenteossa.

– Politiikan kentällä uskonnon teema nousee useimmiten esiin lähinnä maahanmuuttoon liittyvissä kysymyksissä. Nyt kuitenkin haluamme vaihtaa näkökulmaa ja kysymme, mikä on kristinuskon ja kristillisen vakaumuksen merkitys suomalaisessa poliittisessa päätöksenteossa ja millä tavoin kristinusko näkyy tai on näkymättä eduskunnassa, kristinuskon tutkimukseen erikoistuneen Centre for the Study of Christian Cultures -keskuksen johtaja Minna Opas kertoo.

Suomalaisessa julkisessa keskustelussa ei ole juurikaan pohdittu eduskuntatyöskentelyn ja uskonnon välistä suhdetta.

– Maailmalla uskonto on merkittävä tekijä politiikassa, mistä Yhdysvallat on perinteisesti hyvä esimerkki. Myös Vladimir Putinin Venäjällä politiikan ja uskonnon välillä on monenlaisia kytköksiä. Kansainvälisessä politiikassa yksi huomattavimpia trendejä viime vuosikymmeninä on ollut poliittisen islamin nousu, mutta EU-maissa, Suomi mukaan luettuna, politiikan maallistuminen on ollut pitkään vallitseva trendi. Tämä saattaa kuitenkin olla murtumassa, sillä viime vuosina poliittisen viestinsä kristillisiin arvoihin kytkevät kansallis-konservatiiviset puolueet ovat kasvattaneet suosiotaan eri puolilla Eurooppaa, Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja Markku Jokisipilä sanoo.

Paneelissa keskustelevat entinen ministeri ja kansanedustaja Maija Perho, toimittaja Samuli Suonpää, uskontotieteen tutkija Tuomas Äystö ja Markku Jokisipilä (pj.). Yleisöllä on mahdollisuus esittää kysymyksiä panelisteille.

Tapahtuman järjestävät Turun yliopiston tutkimuskeskukset Centre for the Study of Christian Cultures (CSCC) sekä Eduskuntatutkimuksen keskus

Tapahtuma on osa Turun yliopistossa järjestettävää Uskontotieteen päivää, jonka teemana on uskonto poliittisessa päätöksenteossa.

> Paneelikeskustelun mainos (jpg)

Lisätietoja:
Minna Opas, CSCC-keskuksen johtaja, minna.opas@utu.fi