Pohjoismaiset rokoteohjelmat ja Suomen olympiajoukkueen flunssatilanne aiheina huippukongressissa Turussa

29.05.2019

Pohjoismaissa kiertävä kolmepäiväinen ScanVir 2019 -kongressi järjestetään Turussa 3.-5.6.2019. Turun yliopiston biolääketieteen laitoksen virusopin järjestämään kongressiin saapuu noin 150 virologisen tutkimuksen ja diagnostiikan huippuosaajaa Pohjoismaista ja muualta Euroopasta. Turkuun on järjestetty kattava katsaus pohjoismaisesta virustutkimuksesta.

ScanVir 2019 -kongressin tarkoitus on erityisesti edistää pohjoismaista ja kansallista yhteistyötä virologian alalla. Kongressissa kuullaan useita puheenvuoroja uusista uhkaavista virustaudeista ja niiden hoidosta.

– Kongressin yhtenä pääteemana on virustautien ehkäisy ja lääkintä, erityisesti virusinfektioiden uudet lupaavat hoitomuodot. Ohjelma huipentuukin paneelikeskustelussa, jossa puhutaan pohjoismaisista rokoteohjelmista, niiden toimivuudesta ja rokotevastaisuuden vaikutuksista infektiotautien esiintyvyyteen, kertoo kongressin järjestelyissä mukana oleva laboratoriopäällikkö Laura Kakkola Turun yliopistosta.

Puolustusvoimien Biologisten uhkien osaamiskeskuksen professori Simo Nikkari aloittaa kongressin mielenkiintoisella ja ajankohtaisella puheenvuorolla, joka käsittelee biologisten uhkien torjuntaa globaalin terveysturvallisuuden keinoin.

Kongressin ohjelmassa on myös kasvien virustaudit, jotka uhkaavat maataloutta, sekä uudet mielenkiintoiset terapeuttiset mahdollisuudet bakteriofagien käytössä. Kliininen virologia on mukana kaikkina päivinä ja Maarit Valtonen Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksesta esittelee tuloksia Suomen olympiajoukkueen flunssatilanteesta vuoden 2018 talviolympialaisissa.

Kestävien ratkaisujen kongressi

Radisson Blu Marina Palacessa pidettävä kongressi järjestetään Green Meeting -periaatteella. Kongressi on paperiton, tapahtumapaikat ovat kävelymatkan päässä toisistaan ja kongressissa tarjoiltava ruoka perustuu kasviksiin ja kalaan. Myös muissa valinnoissa ympäristöasiat ja paikallisuus on pyritty huomioimaan.

– On hienoa olla mukana järjestämässä kongressia, jossa on panostettu yhteistyöhön ja huipputieteeseen, sekä saatu mukaan myös ympäristöarvot, Kakkola sanoo.

Luotu 29.05.2019 | Muokattu 29.05.2019