Professori Timo Närhille kansainvälinen hammaslääketieteen tiedepalkinto

28.06.2022

Hammaslääketieteellinen IADR-järjestö on palkinnut Turun yliopiston hammasprotetiikan professori Timo Närhin hammasprotetiikkaan ja implantteihin keskittyvän tutkimuksen tiedepalkinnolla. IADR on maailman suurin hammaslääketieteen järjestö.

Timo Närhi.Professori Timo Närhi on saanut arvostetun kansainvälisen hammaslääketieteen palkinnon. Närhille myönnettiin keskiviikkona 22.6.2022 International Association for Dental Research (IADR) -järjestön tutkijapalkinto uraa uurtavasta hammasprotetiikan ja implantologian tutkimustyöstä. IADR on maailman suurin hammaslääketieteen järjestö, jolla on yli 10 000 jäsentä.

– IADR:n palkinto on hammaslääketieteen tutkijalle aina merkittävä huomionosoitus ja tällä palkinnolla on suuri merkitys myös koko tutkimusryhmällemme. Palkinto on osoitus siitä, että Turun yliopiston hammaslääketieteen laitoksella tehtävää työtä arvostetaan kansainvälisessä tiedeyhteisössä, Närhi sanoo.

Timo Närhi työskentelee Turun yliopiston hammaslääketieteen laitoksella professorina ja toimii yliopistossa hammasprotetiikan ja purentafysiologian oppiaineen esihenkilönä.

Närhi valmistui hammaslääketieteen lisensiaatiksi 1986 Turun yliopistosta. Hän väitteli tohtoriksi 1994 ja valmistui hammasprotetiikan ja purentafysiologian erikoishammaslääkäriksi 1996 Helsingin yliopistosta.

Tutkimuksessaan Timo Närhi on keskittynyt erityisesti hammasimplantteihin liittyvään materiaalitutkimukseen ja gerodontologiaan. Hän on julkaissut yli 140 tieteellistä artikkelia ja ohjannut lukuisia väitöskirjoja.

Professori Närhi on toiminut luottamushenkilönä useissa hammaslääketieteen alan kansallisissa ja kansainvälisissä järjestöissä, muun muassa IADR:n implantologian jaoksen ja Euroopan hammasprotetiikan yhdistyksen presidenttinä sekä Suomen hammaslääkäriseura Apollonian puheenjohtajana vuosina 2016-2018.

Kuva: Pekka Vallittu.

Luotu 28.06.2022 | Muokattu 28.06.2022