Roskasta gourmet-ateriaksi – webinaari esittelee ratkaisuja alihyödynnettyjen raaka-aineiden käyttöön

30.09.2020

Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen johtama FoodiEX-projekti teki karjalanpiirakkaa jauhomadoista ja jäätelöä kokonaisista kukkakaaleista. Webinaarissa 8.10. esitellään, miten uudella menetelmällä kehitettiin tulevaisuuden ruokaa alihyödynnetyistä raaka-aineista.

Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen (FFF) vetämä ja Business Finlandin rahoittama FoodiEX-hanke etsi ratkaisuja uusien ja vähän arvostettujen bioruokaraaka-aineiden käytön pullonkaulaan eli niiden kuluttajakokemuksen kehitykseen. Projektin käyttämä menetelmä perustuu tieteelliseen tietoon ihmisen moniaistisesta ruokakokemuksesta sekä co-creation-metodiin, jossa ruokavaikuttajat eli keittiömestarit ja ruokavaikuttajaviestijät tuovat osaamisensa kehitystyöhön.

– Hanke ratkaisi muun muassa haasteita, joita ilmenee hyönteisten ja rikkakasvien saamisessa kuluttajien lautaselle. Haasteisiin vastattiin kokonaisvaltaisella lähestymisellä, jossa huomioitiin sekä ruokaan liittyvä aistihavaitseminen että sosiaaliset vaikutteet ruuan hyväksyttävyyden ja kuluttajan kiinnostuksen muodostumisessa, kertoo projektin tutkimuskoordinaattori Laura Forsman.

Hankkeessa pilotoitu FoodiEX-tuotekehitysprosessi sai aikaan yhdeksän uudenlaista tuotetta, joista jauhomadoilla tuunattua karjalanpiirakkaa ja kokonaisista kukkakaaleista valmistettua vegaanista jäätelöä testattiin Espanjassa, Ranskassa, Ruotsissa ja Suomessa. Lisäksi hankkeen kuluttajatutkimuksessa selvitettiin, miten kuluttajan huomion kiinnitys viestinnällä joko uuden tuotteen aistittaviin ominaisuuksiin tai sen kestävää kehitystä edistäviin ominaisuuksiin vaikutti tuotteen arviointiin, ja miten tämä vaihteli maittain.

Hankkeen tulosten lisäksi webinaarissa kuullaan pienyrittäjä MinBy Oy:n esimerkki tavoista innovoida uutta alihyödynnetyistä raaka-aineista sekä esimerkki työstä, jota Suomessa tehdään villikalojen kiinnostavuuden kohottamiseksi kohti huomisen ruokalautasia. Lisäksi Compass Group kertoo lounasravintoloiden ruokahävikin vähentämisen keinoista sekä PackageMedian pakkausratkaisuista, joilla voidaan ohjata kuluttajakäyttäytymistä esimerkiksi kohti hävikin pienennystä.

Tervetuloa FoodiEX-projektin tuloswebinaariin 8.10. klo 9.30–12.00.

> Ilmoittaudu mukaan webinaariin

Ohjelma:

9.30–10.30 FoodiEX-hankkeen tulokset
Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus: Saara Lundén, Laura Forsman ja Mari Sandell
10.30–10.40 Vaikuttajaviestijän näkökulma yhteiskehittämiseen
Nanna Rintala blogista ´Kaikki äitini reseptit` ja Kimmo Ollila blogista ´Kulinaari` kertovat FoodiEX -kokemuksestaan
10.40–10.55 Miten synnyttää sivuvirroista uusia tuotteita? – Case Minby
Tomi Aho, Raseko & Susanna Muurinen, Minby Oy
10.55–11.10 Virtuaalinen aistinvarainen testi
Ota omat omenankuoret mukaan ja tutki niitä aistinvaraisesti aistitutkijan johdolla
11.10–11.20 Alihyödynnettyjen kalojen vuoro?, Blue Products -hanke
Anu Hopia, Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus