Saaristomeri-aiheinen vaalipaneeli Turun yliopistossa 24.3.

20.03.2023

Saaristomeri-vaalipaneelissa perjantaina 24.3. pureudutaan Saaristomereen, sen biodiversiteettiin ja tulevan vaalikauden päätöksentekoon. Arcanumissa järjestettävä paneeli on kaikille avoin.

Turun yliopistossa järjestetään Saaristomeri-aiheinen vaalipaneeli perjantaina 24.3. klo 14–16 (Arcanum, Aava-sali). Paneelin järjestää Suomen Akatemian rahoittama tutkimushanke Kadonneet, uhanalaiset ja saapuneet lajit – Ihmisten suhde Itämeren muuttuvaan biodiversiteettiin (HumBio), jossa tutkitaan ihmisten suhdetta muuttuvaan meribiodiversiteettiin humanististen alojen näkökulmasta.

Vaalipaneelin teemana ovat Saaristomereen ja sen muuttuvaan biodiversiteettiin liittyvät aiheet ja niiden vaikutus tulevaan vaalikauteen ja päätöksentekoon. Keskeisiä teemoja ovat merellisen luonnon monimuotoisuuden heikkeneminen, Saaristomeren rehevöityminen sekä ihmisten muuttuvat käsitykset meri- ja saaristoympäristöstä.

Ympäristöaiheet ovat merkittävä teema tulevissa vaaleissa ja Saaristomerta koskevat aiheet korostuvat tärkeänä vaaliteemana erityisesti Varsinais-Suomessa. Seuraavan vaalikauden aikana tehtävät päätökset ovatkin siis isossa roolissa määrittämässä Saaristomeren tulevaisuutta. Nopeat muutokset vaativat nopeita ratkaisuja.

Paneeliin osallistuvat Toni Forsblom (kok.), Olli-Pekka Aalto (kesk.), Saija Porramo (vihr.), Lotta Laaksonen (vas.), Miku Kuuskorpi (SDP), Satu Söderström (PS), Jonathan Westergård (KD) ja Niklas Guseff (RKP). Mukaan on kutsuttu ehdokkaat Suomen suurimmista puolueista. Ehdokkaat tarjoavat taustansa ja kokemuksensa vuoksi erilaisia näkökulmia Saaristomereen ja sen suojeluun.

Ehdokkaita haastattelevat tilaisuudessa HumBio-hankkeen johtaja Otto Latva sekä hankkeen vaalipaneelityöryhmää vetävä Noora Kallioniemi.

Tilaisuus on kaikille avoin eikä edellytä ennakkoilmoittautumista. Tervetuloa seuraamaan merkityksellistä keskustelua!

> HumBio

Korjattu 24.3.: lisätty RKP:n osallistujan nimi.

Luotu 20.03.2023 | Muokattu 24.03.2023