Sarjayrittäjä Laura Strömberg aloittanut yrittäjyyden työelämäprofessorina Turun kauppakorkeakoulussa

05.09.2023

Laura Strömberg

Kauppatieteiden tohtori Laura Strömberg on nimitetty työelämäprofessoriksi (Professor of Practice) Turun yliopiston kauppakorkeakouluun 1.8.2023 alkaen.

Yrittäjyyteen sijoittuva työelämäprofessuuri vahvistaa Turun kauppakorkeakoulun yrittäjyysopetusta, -tutkimusta sekä vuorovaikutusta sidosryhmien kanssa. Yrittäjäkokemusta Strömberg on saanut toimimalla perustamansa kasvuyrityksen ensimmäisenä toimitusjohtajana ja nykyään yrityksen hallituksen varapuheenjohtajana. Dagsmark Petfood on kasvanut yrittäjävetoisesti Strömbergin johdolla nollasta markkinajohtajaksi: kuuden vuoden aikana ideasta noin 10 miljoonaa euroa vaihtavaksi lemmikkiruokataloksi, joka on edelläkävijä kotimaisessa vastuullisessa lemmikkiruokatuotannossa.

- Kauppakorkeakoululla on pitkät perinteet yrittäjyystutkimuksessa ja -koulutuksessa. Strömberg vahvistaa erityisesti monitieteistä yrittäjyys- ja innovaatiotutkimusta tuomalla käytännön näkökulmia mm. start-up -yrittäjyyteen, yritysten kasvuun ja skaalautumiseen, kasvun rahoittamiseen sekä yritysyhteistyöhön laajemminkin, Turun kauppakorkeakoulun dekaani Markus Granlund kertoo.

- Strömberg on tehnyt kanssamme tiivistä yhteistyötä EiR (Entrepreneurs in Residence) -ohjelmassa yrittäjyyden kunniaopettajana. Haluamme tiivistää hyvää yhteistyötämme ja tarjota ensikäden kokemustietoa sarjayrittäjyydestä ja näin ’arkipäiväistää’ yrittäjyyttä opiskelijoiden ja tiedekunnan keskuudessa, iloitsee yrittäjyyden professori Jarna Heinonen.

Strömbergillä on erityistä osaamista mm. strategiatyöstä, organisaatioiden ja kasvun rakentamisesta, ideoiden kaupallistamisesta, kasvavan yrityksen rahoituskierrosten läpiviemisestä sekä kuluttajatuotebusineksesta. Työelämäprofessorina hän osallistuu yrittäjyysopetukseen ja opiskelijoiden ohjaukseen sekä yrittäjyyden edistämiseen yliopistossa ja yhteiskunnassa.

- Olen ollut erilaisten yritysten kehittämisessä mukana perustajana, toimitusjohtajana, hallitusjäsenenä, sijoittajana ja advisorina. Olen päässyt todistamaan yritystoiminnan hienompia ja raskaimpia vaiheita. Inspiroidun oman kokemukseni jakamisesta muille. Erityisen paljon odotan opiskelijoiden kohtaamista ja tulen kannustamaan heitä yrittäjyyden polulle, Strömberg kertoo.

Strömberg tutki väitöskirjassaan suomalaisten lääkekehitysyritysten kasvua ja rahoitusta. Nykyään hän toimii monipuolisissa rooleissa yritysten ja yrittäjien kasvun tukena, kuten hallitusjäsenenä, konsulttina ja enkelisijoittajana.

Luotu 05.09.2023 | Muokattu 05.09.2023