Siitepölykausi on alkamassa – Turun yliopiston siitepölytiedotteet ovat maksutta kaikkien käytettävissä

20.02.2024

Turun yliopisto aloittaa ensi viikolla säännöllisen siitepölytiedottamisen. Lepän ja pähkinäpensaan siitepölyn kaukokulkeumia on kantautunut Suomeen Keski-Euroopasta jo usean viikon ajan, ja paikallisen kukinnan odotetaan alkavan maan lounaisosissa ja Uudellamaalla kahden viikon sisällä.

Siitepölytiedotteita ja -ennusteita saa maksutta välittää eteenpäin, kunhan Turun yliopiston siitepölytiedotus mainitaan selkeästi lähteenä. Tiedot päivitetään Norkko.fi -sivuston lisäksi toiselle sivustolle, josta esimerkiksi media-alan toimijoiden ja apteekkien on helppo hakea ne omaan käyttöönsä teksteinä ja karttakuvina.

Turun yliopisto on Suomessa ainoa taho, jonka siitepölyennusteet ovat aerobiologian alan asiantuntijoiden laatimia.

– Hyödynnämme työssämme useita eri menetelmiä. Näistä tärkeimmät ovat kuluvan vuoden mittaukset maanlaajuisella verkostolla, havainnot kukinnan etenemisestä luonnossa sekä siitepölyn kulkeumamallit, joita korjataan kahden ensin mainitun menetelmän avulla. Lisäksi seuraamme tarkkaan sääennusteita ja siitepölytilannetta muualla Euroopassa, kertoo projektitutkija Sanna Pätsi.

Turun yliopiston siitepölytiedotus laatii tiedotteita ja -ennusteita vuonna 2024 kolme kertaa viikossa: maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Konseptia pyritään kehittämään siitepölyallergikkojen ja heitä hoitavien terveydenhuollon asiantuntijoiden toivomaan suuntaan. Turun yliopiston siitepölytiedotus on kartoittanut näitä toiveita ja kyselyssä kävi ilmi, että mieluisin tapa saada tietoa siitepölyistä on asiantuntijan laatima tilannekuvaus ja ennuste.

– Paljon kaipailtiin myös arviota siitepölykauden yleisestä etenemisestä seuraavien viikkojen aikana. Ymmärrettävästi allergikko haluaa jo etukäteen varautua esimerkiksi koivun kukinnan huippuun, sanoo dosentti Annika Saarto.

Turun yliopisto selvittää yhteistyökumppaneita siitepölytiedotukselle. Yhteistyökumppaneiksi haetaan erityisesti viranomaistahoja ja tutkimuslaitoksia palvelun varmistamiseksi. Siitepölytiedotuksen jatko on turvattu yliopiston rahoittamana tulevana siitepölykautena.

Kuva: Annika Saarto

Lisätietoja

projektitutkija Sanna Pätsi, Turun yliopiston siitepölytiedotus, sanna.patsi@utu.fi, p. 050 3452398

dosentti Annika Saarto, Turun yliopiston siitepölytiedotus, annika.saarto@utu.fi, p. 050 344 5531