Turun yliopisto pyrkii varmistamaan siitepölytiedotuksen jatkuvuuden

08.02.2024

Turun yliopisto ryhtyy selvittämään yhteistyökumppaneita siitepölytiedotukselle, joka tarjoaa allergisille, terveydenhuollolle ja tutkijoille arvokasta tietoa. Siitepölytiedotuksen jatko on turvattu yliopiston rahoittamana tulevana siitepölykautena.

Siitepölylle allergiset, joita suomalaisista on viidennes, ovat vuosikymmeniä hyötyneet Turun yliopiston tuottamasta siitepölytiedosta. Tietoa saadaan seitsemältä eri puolilta Suomea sijaitsevalta mittausasemalta. Yliopiston tutkijat analysoivat dataa ja laativat ennusteita sekä niiden pohjalta tiedotteita, joista hyötyvät allergikot ja allergioiden hoidon ammattilaiset.

Palvelun tuottaminen yliopiston perusrahoituksella on osoittautunut haastavaksi, ja siitepölytiedotuksen määrää on jouduttu viime vuosina vähentämään.

Turun yliopisto haluaa varmistaa siitepölyennusteiden ja -tiedotuksen tulevan siitepölykauden osalta ja ohjaa toimintoon strategista rahoitusta rehtori Jukka Kolan päätöksellä. Samanaikaisesti yliopisto kartoittaa palvelun kestävälle toteuttamiselle kumppaneita.

– Turun yliopisto haluaa vahvistaa kansalaisten hyvinvointia ja rakentaa Suomen kestävää tulevaisuutta. Siitepölytiedotus on yksittäinen, mutta erittäin käytetty ja tunnettu yliopiston yhteiskunnalle tuottama palvelu, jonka jatkuvuuden varmistamiseksi haluamme tehdä tarvittavat ratkaisut, rehtori Kola sanoo.

Siitepölytiedotus toimii yliopiston biodiversitettiyksikössä, jonka johtaja, professori Ilari Sääksjärvi kertoo, että yhteistyökumppaneiksi haetaan erityisesti viranomaistahoja ja tutkimuslaitoksia palvelun varmistamiseksi.

Sääksjärvi korostaa, että allergikkojen lisäksi palvelu tarjoaa ainutlaatuista pitkäaikaisseurantatietoa tutkimukseen.

– Viime vuosien aikana Turun yliopiston keräämää siitepölytietoa on hyödynnetty lukuisissa tieteellisissä tutkimushankkeissa. Erityisesti siitepölytiedotuksen keräämä pitkäaikaisseuranta-aineisto tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia tutkimukselle. Lisäksi siitepölytiedotus itsessään on vahva brändi, jonka jatkon haluamme varmistaa. Toivomme, että pystymme nyt saadun ”aikalisän” kuluessa löytämään palvelun jatkolle vakaan pohjan. Vaikka palvelulla on itsessään pitkä historia, niin aina välillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja pohtia jatkoa myös uudenlaisista tulokulmista, Sääksjärvi kertoo.

Säännöllisen viikoittaisen tiedotuksen yliopisto aloittaa, kun tutkijat ovat todenneet varsinaisen siitepölykauden alkaneen.

Turun yliopisto on tehnyt ulkoilman siitepöly- ja itiöseurantaa vuodesta 1974 lähtien ja tiedottanut allergeenisen siitepölyn esiintymisestä vuodesta 1976 lähtien.

Luotu 08.02.2024 | Muokattu 08.02.2024