Sisäilmaongelmat ovat merkittävä terveysriski – tutkijat laativat oppaan asiantuntijoille

17.12.2018

Sisäilman huono laatu on jo pitkään ollut yksi merkittävistä ympäristöterveysongelmista Suomessa. Turun yliopiston ja THL:n tutkijoiden kirjoittama laboratorio-opas tukee terveysvalvontaviranomaisten, näytteenottajien ja laboratorioiden työtä sisäilman laadun parantamiseksi.

Yhtenä syynä sisäilmaongelmiin ovat rakennusten kosteus- ja homevauriot. Viime vuosina vaurioiden selvittämistä on pyritty parantamaan koulutuksen ja ohjeistuksen avulla.

Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön erikoistutkija Anna-Mari Pessi ja THL:n tutkija Kaisa Jalkanen ovat kirjoittaneet teoksen Laboratorio-opas: Mikrobiologisten asumisterveystutkimuksien näytteenotto ja analyysimenetelmät. Opas vastaa asumisterveystutkimuksia tekevien laboratorioiden keskuudesta nousseeseen tarpeeseen.

– Oppaamme antaa tukea analyysitulosten tulkinnasta vastaaville. Yksityiskohtaisten menetelmäohjeiden tarkoituksena on yhtenäistää näytteenottajien ja laboratorioiden teknisiä käytäntöjä. Tällöin tulokset olisivat tekijästä riippumatta mahdollisimman yhdenmukaisia, Pessi kertoo.

Opas tukee laboratorioita ja tulosten tulkinnasta vastaavia tahoja sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen mikrobiologisten menetelmien käytännön suorituksen ja tulosten tulkinnan kanssa.

– Jo käytössä olevien menetelmien lisäksi tarvitaan uusia – nopeampia tai terveyshaittaa selkeämmin osoittavia – menetelmiä. Tästä syystä oppaassamme on lyhyesti selostettu uusien viranomaiskäyttöön tarkoitettujen tutkimusmenetelmien hyväksymiskäytännöt, Pessi sanoo.

Teoksen on julkaissut Suomen Ympäristö- ja Terveysalan Kustannus Oy.

Anna-Mari Pessi, p. 050 511 0433, anna-mari.pessi(a)utu.fi

Kaisa Jalkanen, p. 029 524 7985, kaisa.jalkanen(a)thl.fi