Sumumetsien orkideat esillä kasvitieteellisen puutarhan uudessa näyttelyssä

12.02.2020

Maapallolta tunnetaan yli 30 000 orkidealajia. Turun yliopiston kasvitieteellisen puutarhan uusi näyttely johdattaa orkideoiden monimuotoiseen ja ihmeelliseen maailmaan. Median edustajat ovat tervetulleita puutarhalle avajaistilaisuuteen perjantaina 14.2.2020 klo 13.30.

Orkideat ovat äärimmäisen erikoistunut kasviryhmä, jonka lajit ovat luoneet monimutkaisia vuorovaikutussuhteita muiden lajien kanssa. Orkideat ovat yksi maapallon runsaslajisimmista kasviheimoista.

Amazonian, Andien rinteiden ja Kaakkois-Aasian sademetsien tuhoutuminen aiheuttaa orkidealajien katoa. Maailman kasvitieteellisten puutarhojen kokoelmista puuttuu tälläkin hetkellä lähes 300 orkideasukua, sillä lukuisia lajeja kerätään kestämättömästi luonnosta koriste-, lääke- ja ruokakäyttöön.

Turun yliopiston kasvitieteellisen puutarhan uusi näyttely esittelee satoja orkidealajeja.

– Näyttely on yksi Pohjoismaiden suurimmista orkideanäyttelyistä. Esillä olevien orkidealajien avulla tuomme esille luonnonvaraisten orkideoiden säilymiseen liittyviä uhkia ja niiden monimuotoisuutta, kertoo Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön johtaja Ilari E. Sääksjärvi.

Näyttelyn ohessa voi tutustua Ruissalon uhanalaisiin eläin- ja kasvilajeihin Turun kaupungin ympäristösuojelun tuottamien tietotaulujen avulla.

Perjantain avajaistilaisuudessa on kahvi- ja kakkutarjoilu.

Median edustajat voivat haastatella tilaisuudessa seuraavia henkilöitä:

• Biologi Janne Aho, Turun yliopiston biodiversiteettiyksikkö (orkideat, orkideanäyttelyn idea ja toteutus)
  • Ylipuutarhuri Simo Laine, Turun yliopiston biodiversiteettiyksikkö (Turun yliopiston kasvitieteellisen puutarhan kevät, tuleva kehitystoiminta)
  • Biodiversiteettitutkimuksen professori Ilari E. Sääksjärvi, Turun yliopiston biodiversiteettiyksikkö (biodiversiteetti, luonnon köyhtyminen, biodiversiteettiyksikön kehitys)
Luotu 12.02.2020 | Muokattu 12.02.2020