Teknologian eettisiin kysymyksiin pureutuva Tethics-konferenssi yhdistää tutkijat ja yritystoimijat

14.10.2020

Conference on Technology Ethics (Tethics 2020) -konferenssi tarjoaa mahdollisuuden nauttia keynote-puheenvuoroista, tuoreista tutkimuksista ja monialaisista keskusteluista 21.10.2020. Konferenssin järjestelytoimikunta toivottaa sekä tutkijat että liiketoiminnan ammattilaiset tervetulleiksi Turun yliopiston kauppakorkeakoulun järjestämään tapahtumaan.

Tethics 2020 -konferenssi on tänä vuonna paitsi kokonaan virtuaalinen, myös täysin ilmainen. Ratkaisulla halutaan edistää alan toimijoiden yhteistyötä koronaviruspandemiasta johtuvista matkustus- ja kokoontumisrajoituksista huolimatta. Mukaan tieteelliseen mutta rentoon konferenssiin pääsee ilmoittautumalla 19.10.2020 mennessä: https://sites.utu.fi/tethics/registration

Tethics 2020 -tapahtumassa kuullaan kaksi kiinnostavaa keynote-puheenvuoroa. Turun yliopiston kauppakorkeakoulun työelämäprofessori Maija-Riitta Ollila käynnistää konferenssin puhumalla tekoälystä vastuullisuuden ja kontrollin näkökulmista. Ollila on opettanut filosofiaa monissa eri yliopistoissa ja kirjoittanut useita kirjoja (mm. Tekoälyn etiikka). Hänet tunnetaan myös erittäin innostavana esiintyjänä.

Professori Bernd Carsten Stahl (De Montfort University, Leicester, UK) johtaa keskusta, jossa keskitytään tietokoneiden käyttöön liittyviin sosiaalisen vastuullisuuden kysymyksiin (the Centre for Computing and Social Responsibility). Hän lähestyy puheessaan tekoälyn etiikkaa ja digitaalisia teknologioita ekosysteemien vinkkelistä. Stahl on maailman johtavia tutkijoita tietokoneen käytön etiikan ja vastuullisuuden alalla.

Keynote-puheenvuorojen lisäksi konferenssissa kuullaan tieteellisiä esityksiä kolmessa sessiossa: 1. Säännöt ja oikeudet, 2. Tekoäly ja koneoppiminen, 3. Yksilöt. Tutkimuksiin pääsee tutustumaan myös konferenssijulkaisun muodossa. Tieteellisten keskustelujen ohella konferenssipäivä mahdollistaa verkostoitumisen ja epämuodollisen jutustelun.

Tethics-konferenssin järjestää Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Future Ethics -tutkimusryhmä yhteistyössä digitaalisten tulevaisuuksien temaattisen kokonaisuuden kanssa. Tieteellisessä tutkimustyössään Future Ethics keskittyy tulevaisuuden teknologioihin liittyviin eettisiin kysymyksiin. Tutkimus painottuu informaatioteknologiaan siihen rajoittumatta.

> Lisätietoja konferenssista ja ilmoittautuminen

> Future Ethics -tutkimusryhmän verkkosivut

> Tutkimuksen temaattiset kokonaisuudet: digitaaliset tulevaisuudet

FT Jani S. Koskinen, konferenssin puheenjohtaja