Tule linjoille seuraamaan leikkimielistä tiedekilpailua EC2U Science Battlea

26.09.2022

Kun tutkija saa eteensä visaisen kysymyksen, miten hän lähtee sitä ratkomaan? Se selviää Turun yliopiston luomassa leikkimielisessä Science Battle -taistossa, jossa tällä kertaa kilpailevat Turun yliopiston EC2U-allianssin kumppaniyliopistot. Tule kannustamaan suosikkisi voittoon kamppailussa, joka käydään perjantaina 30.9. kello 16–19 Suomen aikaa.

Netissä katsottavassa EC2U Science Battlessa Portugalin Coimbran, Romanian Iasin, Saksan Jenan ja Espanjan Salamancan yliopistojen tutkijat ratkovat netissä suorana lähetyksenä nähtävässä kilpailussa yleisön lähettämiä kysymyksiä. Kisa käydään perjantaina 30.9. niin, että kisaa voi seurata alusta loppuun netissä. Suomen aikaan kisa käydään kello 16–19.

Yleisöllä on ratkaiseva vaikutus voittajan valinnassa, sillä kolmen tuomarin ohella ääniä kilpailijoille antaa yleisö. Perjantaina voiton nappaava joukkue kilpailee EC2U Science Battle finaalissa vuoden kuluttua. Vastaansa se saa viime vuonna semifinaalissa voiton napanneen italialaisen Pavian yliopiston. Tuolloin kilpakumppaneina olivat ranskalainen Poitiersin yliopisto sekä Turun yliopisto.

Science Battle on tutkijoiden leikkimielinen kilpailu, joka näyttää konkreettisella tavalla, miten tutkijat tarttuvat uuteen tutkimuskysymykseen. Kisa esittelee myös tutkimuksen tekemisen prosessia. Peli luotiin Turun yliopistossa 2016. Vuosi sitten peli laajeni eurooppalaiseen muotoon: kisaa on käyty eurooppalaisten yliopistojen yhteisesti muodostaman allianssin yliopistojen kesken.

Kilpailevat yliopistot ovat koonneet tutkijajoukon, jotka ovat eri tieteenaloilta ja joilla on takanaan eripituiset tutkijanurat. Kilpailijoiden kohtaamat kysymykset ovat pääasiassa heidän oman tieteenalansa ulkopuolelta, joten heidän on oltava valmiita heittäytymään uuteen. Aiempina vuosina on pohdittu muun muassa miksi tähdet ja planeetat ovat pääsääntöisesti pyöreitä, onko eettisempää syödä hyönteisiä kuin lihaa, miksi vesiputket jäätyvät herkimmin sillä hetkellä, kun pakkanen hieman hellittää tai miksi ihminen on itsekäs.

Luotu 26.09.2022 | Muokattu 28.09.2022