Turun biotiedekeskuksen tutkijat löysivät uuden syövän kasvua säätelevän reseptorin – yllättävä yhteys Alzheimerin tautiin

28.05.2019

Uusi tutkimuslöytö liittyy SORLA-nimiseen proteiiniin, jonka geenivirheiden tiedetään säätelevän Alzheimerin tautia. Sen toimintaa on tutkittu aiemmin lähinnä aivoissa, mutta nyt toimintaa selvitettiin syöpäsoluissa. Akatemiaprofessori Johanna Ivaskan johtama tutkimusryhmä havaitsi, että SORLA-proteiini ilmeni voimakkaasti nk. HER2-positiivisissa syövissä, ja sen estäminen soluissa esti myös näiden syöpätyyppien kasvun.

HER2-kasvutekijäreseptori on yli-ilmentynyt neljänneksessä rinta-, rakko- ja mahasyövistä. Näiden syöpien hoidossa HER2-täsmälääkkeet, kuten Herceptin, ovat kliinisesti tärkeitä. Potilaan syöpä saattaa kuitenkin muuntua lääkkeelle vastustuskykyiseksi, eivätkä kaikki potilaista hyödy lääkehoidosta. Nyt tehty löytö SORLA-proteiinin keskeisestä roolista HER2-syöpien kasvussa voi tulevaisuudessa mahdollistaa uusia hoitovaihtoehtoja näille potilaille.

– Tutkimuksessamme SORLA-proteiinin poistaminen soluista esti hyvin tehokkaasti sekä Herceptin-herkkien että vastustuskykyisten rintasyöpä- ja rakkosyöpäsolujen kasvua soluviljelyolosuhteissa. Vielä tärkeämpää, SORLA-proteiinin poistaminen heikensi myös tehokkaasti syöpäsolujen kykyä muodostaa kasvaimia hiirissä. Tämän proteiinin rooli syövässä oli aiemmin tuntematon, ja HER2-syöpien riippuvuus siitä oli yllättävä löydös tässä erittäin paljon tutkitussa syöpätyypissä, post-doc tutkijana ryhmässä toiminut Mika Pietilä kertoo.

Soluviljelykokeissa tutkijat havaitsivat, että SORLA-proteiini edesauttaa HER2-reseptorin palautumista solukalvolle, jossa sen kasvua lisäävä viestintä tapahtuu. Jos soluista poistetaan SORLA, HER2-reseptori kertyy toimimattomassa muodossa solun sisäisiin rakkuloihin, lysosomeihin, ja sen kykyedesauttaa syövän kasvua estyy.

Alzheimerin taudin ja syövän välillä on osoitettu olevan negatiivinen yhteys

Hermosoluissa SORLA estää amyloidiplakkien syntymistä, minkä takia mutaatiot SORLA-geenissä liittyvät alttiuteen sairastua Alzheimeriin. Vaikka sekä syöpä että Alzheimerin tauti ovat melko yleisiä ikääntymiseen liittyviä sairauksia, on havaittu, että tilastollisesti Alzheimer-potilailla on vähemmän syöpää ja toisaalta syövästä selvinneillä on pienempi riski sairastua Alzheimerin tautiin.

– Syytä tähän ei ole ennen tiedetty. Tuloksemme, joiden mukaan SORLA lisää tiettyjen syöpätyyppien pahanlaatuisuutta, voivatkin olla osa selitystä, Ivaska pohdiskelee.

Ivaskan tutkimusryhmä työskentelee Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteisessä Turun biotiedekeskuksessa (Turku Bioscience Centre).

Seuraavaksi tutkijat selvittävät, voisiko SORLA-proteiinia estää soluissa ja kehittää tähän mekanismiin perustuvan lääkehoidon. Tätä tutkimusta tehdään parhaillaan Euroopan tutkimusneuvoston, ERC:n ”proof-of-concept” -rahoituksella. Tutkimusta on rahoittanut myös Syöpäsäätiön Roosa nauha -kampanja.

Tutkimustulos on julkaistu arvostetussa Nature Communications -lehdessä.

Alkuperäisjulkaisu: Pietilä et al.,SORLA regulates endosomal trafficking and oncogenic fitness of HER2 Nature Communications (2019). https://doi.org/10.1038/s41467-019-10275-0

Lisätietoja: akatemiaprofessori Johanna Ivaska, Turun biotiedekeskus, Turun yliopisto, +358 40 5020812, johanna.ivaska@utu.fi

Luotu 28.05.2019 | Muokattu 28.05.2019