Turun korkeakoulujen Aboa-opiskelijajoukkue ratkoo vesistöjen elohopeapitoisuuden ongelmaa kansainvälisessä kilpailussa

20.07.2023

Turun korkeakoulujen Aboa-opiskelijajoukkue osallistuu jälleen kansainväliseen synteettisen biologian kilpailuun. Joukkueen tutkimusprojektin tavoitteena on ratkoa vesistöjen elohopeapitoisuuden haastetta.

Turun opiskelijoiden Aboa-joukkue valmistautuu kilpailemaan kansainvälisessä synteettisen biologian iGEM-kilpailussa. Joukkueeseen kuuluu 17 opiskelijaa kolmesta eri Turun korkeakoulusta: Turun yliopistosta, Åbo Akademista ja Turun ammattikorkeakoulusta. Opiskelijoiden monitieteinen joukkue edustaa kahdeksaa eri tieteenalaa biotekniikasta sosiaalitieteisiin.

International Genetically Engineered Machine, eli lyhyemmin iGEM, on samannimisen yhdysvaltalaisen organisaation järjestämä kilpailu, jossa opiskelijat ympäri maailman hakevat ratkaisuja omista yhteisöistään löytyviin ajankohtaisiin ongelmiin synteettisen biologian keinoin. Kilpailu on kalenterivuoden mittainen ja pitää sisällään monenlaista tehtävää, kuten työskentelyä laboratoriossa, rahoituksen hankkimista, yhteistyötä asiantuntijoiden ja yritysten kanssa sekä tieteen popularisointia.

Kilpailu huipentuu marraskuussa

Aboa-joukkueen tutkimusprojektin päätavoite tänä vuonna on keskittyä vesistöjen elohopeapitoisuuden ongelmaan. Synteettisen biologian keinoin he pyrkivät kehittämään geneettisesti muokattua Synechocystis-syanobakteeria, joka olisi tehokkaampi muokkaamaan haitallista metyylielohopeaa vaarattomampaan alkuainemuotoon. Metyylielohopea aiheuttaa merkittävää uhkaa ihmisen ja muiden eläimien terveydelle, kokonaisille ekosysteemeille, biodiversiteetille, ruokaturvalle ja elinkeinoelämälle.

– Aloitimme laboratoriotyöt kesäkuun alussa, ja ne ovat nyt täydessä käynnissä. Olemme myös olleet aktiivisia tiedekasvatuksen edistämisessä, ja olemme vierailleet päiväkodissa, Turun Tiedekoulussa, lukiossa sekä Bioteollisuus Forumissa. Tulevaisuuden suunnitelmiimme kuuluu muun muassa vierailu Tanskaan pohjoismaisten iGEM-joukkueiden tapaamiseen, Heurekan työpaja Aalto–Helsinki -joukkueen kanssa, Study in Turku -messut sekä kilpailun päätöskonferenssi marraskuussa Pariisissa, kertoo joukkueen jäsen Mariel Turkia.

Vuosi 2023 on iGEM-kilpailulle 20-vuotisjuhlavuosi. Vaikka Aboa-joukkue on vasta 4 vuotta vanha, se on vuosi vuodelta vahvistanut asemaansa Turussa sekä iGEM-yhteisössä.

– Olemme hyvin motivoituneita ja sitoutuneita työhömme ja valmiita tuomaan uutta tietoa ja ratkaisuja synteettisen biologian kentälle, Turkia tiivistää.

iGEM-kilpailu huipentuu marraskuussa Pariisissa järjestettävään Grand Jamboree -tapahtumaan, jonka aikana joukkueet esittelevät tutkimusprojektinsa muille joukkueille ja tuomaristoille konferenssinomaisesti. Tuomarit päättävät kunkin sarjan voittajat, ja ne julkaistaan kilpailun nettisivuilla.

Seuraamalla Aboa-joukkueen matkaa sosiaalisessa mediassa ja heidän omilla nettisivuillaan, voit pysyä ajan tasalla heidän tutkimusprojektinsa edistymisestä ja kilpailun tapahtumista.

Joukkueella on lisäksi tällä hetkelle käynnissä Kulttuurilahja-joukkorahoitus, jonka kautta voi tukea joukkuetta, ympäristöä ja koko synteettisen biologian yhteisöä.

Aboa iGEM-joukkue
aboa@utu.fi