Andy Bestin ja Merja Puustisen Saaristo-teos Arcanum-rakennuksen taidekutsukilpailun voittajaksi

20.09.2022

Valtion taidetoimikunnan yhdessä Turun yliopiston ja Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n kanssa järjestämä kutsutaidekilpailu on ratkennut. Kilpailulla haettiin taideteosta Arcanum-rakennukseen. Voittajateos, Andy Bestin ja Merja Puustisen Saaristo, sijoittuu Arcanumin aulatilaan. Turun merelliseen ympäristöön viittaava vuorovaikutteinen teos luo rakennukseen myös yhteisöllisiä tiloja.

Valtion taideteostoimikunnan yhdessä Turun yliopiston ja Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n kanssa järjestämä kutsutaidekilpailu on ratkennut. Kilpailulla haettiin ehdotuksia Arcanum-rakennukseen toteutettavasta taideteoksesta. Arcanumia peruskorjataan parhaillaan humanistisen tiedekunnan käyttöön. Peruskorjaus valmistuu alkuvuodesta 2023.

Kilpailun tuloksena saadut ehdotukset olivat korkeatasoisia, laadukkaita ja toteutuskelpoisia, toteaa Valtion taideteostoimikunta tiedotteessaan. Ehdotusten materiaalit, aiheet ja teosten sijoittelu huomioivat hyvin yliopiston toiminnan ja rakennuksen itsessään. Luontoteema näkyi luonnon materiaaleilla leikittelyllä sekä sisä- että ulkotiloihin sijoitetuissa ehdotuksissa. Luonnoksissa esiintyi myös humanistiseen tutkimukseen ja historiaan liittyviä viittauksia.

Arcanum-rakennuksen kutsutaidekilpailun voittajaehdotus Saaristo

Saaristo-teos tullaan sijoittamaan Arcanumin aulatilaan. Kuva: Kansallisgalleria / Andy Best ja Merja Puustinen.

Voittajaksi julkistettiin 20.9.2022 Andy Bestin ja Merja Puustisen Saaristo. Se viittaa Turun merelliseen ympäristöön, saariin, luotoihin ja meriteiden kulttuurisiin ja vuorovaikutuksellisiin merkityksiin. Teoksessa Arcanumin aulatilaan sijoitetaan kolme istuttavaa, veistoksellista elementtiä. Aulan kattoon ripustetaan viisi valoa heijastavaa ovaalinmuotoista levyä. Teos luo sekä visuaalisia että yhteisöllisiä tiloja rakennuksen aulaan. Teos on vuorovaikutteinen, ja saarekeosia voidaan liikutella ja koota niistä eri tilaisuuksiin sopivia istuinkokonaisuuksia.

Teos pyritään toteuttamaan vuoden 2023 alussa.

Voittajaksi valittu luonnosehdotus ja kilpailupöytäkirja ovat nähtävillä Valtion taideteostoimikunnan internet-sivuilla.

MN

Luotu 20.09.2022 | Muokattu 21.09.2022