Saaristo-teoksen avajaisia vietettiin Arcanumissa

30.09.2023

Humanistisen tiedekunnan käytössä olevan Arcanum-rakennuksen aulaan sijoitetun Saaristo-taideteoksen avajaisia vietettiin keskiviikkona 27.9. Osallistava teos kutsuu kävijöitä istahtamaan ja pohtimaan.

Arcanum-rakennuksen aulaan sijoitetun Saaristo-taideteoksen avajaisia vietettiin 27.9.2023. Taiteilijapari Merja Puustisen ja Andy Bestin ehdotus voitti valtion taideteostoimikunnan, Turun yliopiston ja Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n järjestämän kutsutaidekilpailun syksyllä 2022. Rakennuksen aulaa hallitseva Saaristo on toiminnallinen ja osallistava veistos, joka kutsuu kävijöitä istahtamaan, koskettamaan ja reflektoimaan.

Teoskokonaisuuteen kuuluu kolme kallioluotoja muistuttavaa istuttavaa elementtiä. Liikuteltavista saarekeosista voidaan koota eri tilaisuuksiin sopivia istuinkokonaisuuksia. Kierrätetyistä nahka- ja denim-vaatteista toteutetut osat on suunniteltu yhteistyössä verhoilija Maarit Kraapan kanssa. Lisäksi Saaristoon kuuluu viisi kattoon kiinnitettyä ovaalin muotoista, valoa heijastavaa levyä.

– Pyrimme aina suunnittelemaan teoksemme tilaan niin, että ne sopivat siihen ja samalla tuovat lisäjännitteen. Arcanum-rakennuksen postmoderni arkkitehtuuri tuo mieleen Helsinki–Tukholman väliä liikennöivien autolauttojen ostoskadun. Tästä syntyi ajatus hyödyntää merellistä ideaa, joka on meille läheinen, kertovat Puustinen ja Best.

Veistoskokonaisuuden nimi Saaristo viittaa Itämereen ja sen merkitykseen Turun alueen, kaupan ja koko Suomen identiteetille. Teos kiinnittää huomion myös Saaristomeren ekologiseen tilanteeseen. Rakennuksen käyttäjille Saaristosta on muodostunut jo luonteva osa Arcanumia.

– Olemme tyytyväisiä, että olemme saaneet kriittisen ja kantaaottavan mutta samalla leikkisän teoksen Arcanumiin. Myös opiskelijat ovat ottaneet Saariston heti omakseen ja oleilupaikakseen, kertoo tiedekunnan dekaani Jaakko Suominen.

Dekaani Jaakko Suominen pitää puhetta Arcanumin Saaristo-teoksen päälläDekaani Jaakko Suominen antoi esimerkin siitä, miten Saaristoa voi käyttää.

Taiteilija Merja Puustinen kertoo Saaristo-teoksesta sen edessä ArcanumissaTaiteilija Merja Puustinen kertoi teoksen syntyprosessista.

Yksityiskohta käytetystä denimistä ja nahasta valmistetusta Saaristo-teoksestaYksityiskohta Saaristo-veistoksesta.

Ihmisiä Saaristo-teoksen päällä ArcanumissaAvajaisväkeä yhteiskuvassa. Alarivissä teoksen verhoilija Maarit Kraappa ja taiteilija Andy Best.

Kokonaiskuva Saaristo-teoksesta Arcanumin aulassaSaaristo rytmittää Arcanumin aulatilaa. Kuvat: Minna Nerg / Turun yliopisto.

Luotu 30.09.2023 | Muokattu 02.10.2023