Arcanum-rakennuksen peruskorjauksen harjannostajaisia vietettiin 16.6.2022

17.06.2022

Humanistisen tiedekunnan uuden kodin, Arcanum-rakennuksen peruskorjaus on edennyt harjannostajaisvaiheeseen. Harjannostajaiset järjestettiin Arcanumin aulassa torstaina 16.6.2022.

Humanistisen tiedekunnan Arcanum-rakennuksen harjannostajaisia juhlittiin torstaina 16.6.2022. Tilaisuus merkitsee merkkipaalua peruskorjausprosessissa, joka käynnistyi jo vuonna 2019. Vuonna 2020 rakennukseen siirtyi historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos ja osa kieli- ja käännöstieteiden laitoksesta. Rakennuksen toisen muutosvaiheen valmistuessa alkuvuodesta 2023 saman katon alle pääsee koko talon väki, mukaan lukien YPA:n palvelupiste ja humanistinen kirjasto. Peruskorjauksen suunnittelusta vastaa suunnittelija Anne-Katri Hatakka-Juntti yliopiston tilapalveluista.

Harjannostajaisissa Suomen Yliopistokiinteistöjen (SYK Oy) rakennuttamispäällikkö Taro Malinen kertoi, että peruskorjauksessa päämääränä on ollut tehdä toimivia tiloja käyttäjille.

- Hajautetusta tilanteesta päästään saman katon alle, mikä tarkoittaa synergiaa ja toimivia tiloja. Tilat on suunniteltu yhdessä ja tiloista tehdään myös terveelliset ja turvalliset, kertoi Malinen.

Suomen Yliopistokiinteistöjen rakennuttamispäällikkö Taro Malinen Arcanumin harjannostajaisissa 16.6.2022

Suomen Yliopistokiinteistöjen rakennuttamispäällikkö Taro Malinen piti harjannostajaisissa tilaajan puheenvuoron.

Tiedekunnan varadekaani Minna Maijala kertoi talosta kertyneistä kokemuksista käyttäjän näkökulmasta.

- Rakennuksessa on huomioitu hyvin käyttäjien toiveet ja käyttötarkoitusten moninaisuus. Peruskorjauksen edetessä rakennuksesta paljastuu kauniita yksityiskohtia, kauniita tapettiseiniä ja nyt uusimpana yllätyksenä aulan säleseinä.

Varadekaani Minna Maijala Arcanumin harjannostajaisissa 16.6.2022

Varadekaani Minna Maijala kertoi, että käyttäjiltä on kerätty toiveita peruskorjauksen yhteydessä ja toiveet ovat myös toteutuneet.

Rakennuttajan ja käyttäjien lisäksi tilaisuudessa kuultiin peruskorjauksesta vastaavan pääurakoitsijan Laamo Oy:n sekä työntekijöiden puheenvuoro. Tilaisuuden yllätysvieras oli näyttelijä Aku Hirviniemi, joka juonsi tilaisuuden ja hauskuutti harjakaisten osallistujia.

Näyttelijä Aku Hirviniemi Arcanumin harjannostajaisissa 16.6.2022

Näyttelijä Aku Hirviniemi juonsi harjannostajaiset.

Harjannostajaiset järjestettiin aulassa, josta muodostuu Arcanumin sydän. Aulasta pääsee niin kirjastoon, arkistoon, palvelupisteeseen ja demotilaan kuin opetustiloihin.

Harjannostajaisissa aulatila todettiin hienosti erilaisiin tilaisuuksiin muuntautuvaksi ja Arcanumin Luoma-projektitilan yhteydessä sijaitseva pieni keittiötila palveli hyvin myös ison joukon kestitysten organisoinnissa.

Näyttelijä Aku Hirviniemi ja kutsuvieraita Arcanumin harjannostajaisissa 16.6.2022

Aku Hirviniemi opastaa rakennuksen käytössä.

Perinteiseen tapaan harjannostajaiset jatkuivat epämuodollisella ohjelmalla myöhäiseen iltaan.

Arcanumin aulan kattorakenteita

Tunnelma katossa Arcanumin aulassa.

Luotu 17.06.2022 | Muokattu 17.06.2022