Turun yliopisto aloittaa trainee-ohjelman kehittämisen

11.03.2024

Trainee-ohjelma tarjoaa yrityksille mahdollisuuden rekrytoida tulevaisuuden asiantuntijoita. Trainee-ohjelma eroaa perinteisestä harjoittelusta tarjoamalla strukturoidun rakenteen ja yrityksen tarpeita vastaavaa lisäkoulutusta traineelle. Osaajia etsivät yritykset voivat jo nyt ilmoittautua mukaan syksyllä 2024 alkavaan ohjelmaan.

Tulevassa trainee-ohjelmassa yhdistetään valmistumisen kynnyksellä olevat opiskelijat ja paikalliset työnantajat Varsinais-Suomessa. Ohjelman tarkoituksena on edesauttaa opiskelijoiden työllistymistä alueen pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Kehitystyötä rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto.

– Suuryrityksillä on usein omia trainee-ohjelmiaan, joissa vakiintuneet käytännöt helpottavat rekrytointia ja perehdytystä. Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä sen sijaan on harvoin resursseja oman trainee-ohjelman perustamiseen, projektipäällikkö Pilvi Lempiäinen kertoo.

Yliopistovetoinen trainee-ohjelma madaltaa kynnystä opiskelijan tai vastavalmistuneen palkkaamiseen. Yritys saa tukea esimerkiksi rekrytointiprosessiin ja perehdytykseen. Ohjelmaan osallistuvat opiskelijat taas pääsevät verkostoitumaan ja vaihtamaan kokemuksia muiden osallistujien kanssa.

Ohjelmaan osallistuvat opiskelijat saavat lisäksi työelämätaitoja vahvistavaa koulutusta. Koulutus voi liittyä esimerkiksi projektinhallintaan tai IT-taitoihin. Koulutusten aihepiirit valmistellaan osallistuvien yritysten tarpeiden mukaisiksi.

– Trainee-ohjelmaan osallistuminen voi olla yritykselle toimiva ratkaisu esimerkiksi silloin, kun oikeanlaista osaajaa tuntuu olevan vaikea löytää, Lempiäinen kertoo.

Pilottivaiheen trainee-ohjelmat alkavat jo syksyllä 2024. Paikallisilla yrityksillä on nyt hyvä tilaisuus päästä kuulemaan lisää ja vaikuttamaan ensimmäisen kauden koulutusten sisältöön.

Luotu 11.03.2024 | Muokattu 11.03.2024