Turun yliopisto kiinnosti hakijoita korkeakoulujen yhteishaussa

31.03.2023

Turun yliopisto oli 30.3.2023 päättyneessä kevään toisessa yhteishaussa maan toiseksi suosituin korkeakoulu hakijamäärällä laskettuna. Turun yliopistoon hakemuksen jätti yhteensä 29 466 hakijaa.

Turun yliopistoon haki kevään korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa yhteensä 29 466 hakijaa, joista ensisijaisia hakijoita oli 9012. Hakukohteita Turun yliopistossa oli tänä keväänä yhteensä 102.

Kokonaishakijamäärässä ykkössijan vei tänä vuonna Helsingin yliopisto 30 417 hakijallaan ja kolmanneksi suosituin korkeakoulu oli Tampereen yliopisto 28 954 hakijallaan. Vuonna 2022 Turun yliopistoon oli ensimmäistä kertaa eniten hakijoita kaikista korkeakouluista: 29 504 hakijaa, joista ensisijaisia hakijoita oli 9221.

Yhteishaussa yksittäinen hakija voi valita usean hakukohteen. Hakemuksia Turun yliopistoon tuli yhteensä 39 361. Viime keväänä hakemuksia oli kaiken kaikkiaan 39 231.

- Turun yliopisto on korkeatasoisella ja monipuolisella koulutustarjonnallaan ansaitusti jälleen kärjen tuntumassa hakijamäärissä, koulutuksesta vastaava vararehtori Piia Björn kertoo.

Avoimen yliopiston haut järjestettiin kasvatustiedettä lukuun ottamatta yhteishaun ulkopuolella ja ensimmäistä kertaa yliopistojen yhteisenä erillishakuna. Kasvatustieteen avoimen väylissä ilmoitti hakevansa 154 hakijaa. Erillishaussa olleiden Turun yliopiston avoimen väylän hakukohteisiin jätettiin 273 hakemusta (246 hakijaa). Viime vuonna avoimen väylän hakukohteisiin, joissa mukana olivat myös kasvatustieteen hakukohteet, 361 hakijaa jättivät yhteensä 438 hakemusta.

- Kiva huomata, että uudenlainen avoimen väylän haku tuli löydetyksi. Tämän yhteishausta erillään olevan yliopistojen yhteisen erillishaun muodostaminen oli lähinnä tekninen ratkaisu, jonka toivotaan olevan askel kohti muutoinkin yhtenäisempiä avoimen väyliä, toteaa opiskelijavalinta ja hakijapalvelut -osaston päällikkö Mari Kähkönen.

Suosituimmat hakukohteet jälleen kauppatieteet, lääketiede ja psykologia

Turun yliopiston suosituimmat hakukohteet olivat jälleen tutut: Turun kampuksen kauppatieteet 5507 hakijaa, lääketiede 3987 hakijaa ja psykologia 2860 hakijaa.

Suhteellisesti eniten hakijamääriä kasvatti erityisopettajan tutkinto-ohjelma, johon tuli yli viidennes enemmän hakemuksia kuin viime vuonna. Myös biotekniikka, kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma, maantiede ja taloustiede kasvattivat hakijamääriään vähintään kymmenen prosenttia.

Uusista hakukohteista automaatiotekniikka sai 249 hakijaa ja Porin tietotekniikka 61 hakijaa. Uusi teknillinen tiedekunta aloitti toimintansa tammikuussa 2021 ja se on kasvanut voimakkaasti viime vuosina.

Korkeakoulujen yhteishaussa oli yhteensä lähes 142 000 hakijaa, joka on noin 4000 hakijaa enemmän kuin keväällä 2022. Aloituspaikkoja yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa on yhteensä 50 970.

Luotu 31.03.2023 | Muokattu 31.03.2023