Turun yliopisto lisää syksyn 2020 uusien opiskelupaikkojen määrää

18.06.2020

Turun yliopisto on sopinut opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa syksyn 2020 aloituspaikkamäärän kasvattamisesta 186:lla. Yliopisto haluaa tukea osaltaan koronatilanteesta toipumista.

OKM on esittänyt valtion lisätalousarvioon 124 miljoonan euron rahoitusta kohdennettavaksi korkeakoulujen lisäaloituspaikkoihin.

Turun yliopisto on sopinut OKM:n kanssa aloituspaikkamäärän kasvattamisesta syksyllä 2020 yhteensä 186:lla.

– On hienoa, että voimme osaltamme kantaa yhteiskuntavastuuta ja tarjota paikkoja uusille opiskelijoille. Aloituspaikkojen valtakunnallinen lisäys tukee palautumista poikkeusajasta ja on samalla tärkeä investointi nuoriin ja tulevaisuuteen. Lisäys tullaan Turun yliopistossa toteuttamaan niin, että koulutuksen korkea laatu säilyy, yliopiston koulutuksesta vastaava vararehtori Piia Björn sanoo.

Lisäyksessä ovat edustettuina useat monialaisen yliopiston alat painottuen tietoteknisille aloille, oikeustieteelliselle alalle ja kauppatieteelliselle alalle eri väylien kautta. Huomattavia aloituspaikkalisäyksiä toteutetaan myös muun muassa varhaiskasvatuksen ja logopedian osalta.

– Lisäpaikkaesityksille löytyvät hyvät perustelut työllistyvyyden ja alan yleisen tarve-ennakoinnin näkökulmista, Björn sanoo.

Nyt sovittujen lisäaloituspaikkojen lisäksi Turun yliopisto on jo aiemmin päättänyt merkittävästä 80 aloituspaikan lisäyksestä syksyllä 2020 käynnistyvien konetekniikan sekä materiaalitekniikan uusien tutkintokoulutuksien osalta.

Turun yliopisto neuvottelee erikseen ministeriön kanssa vuosien 2021 ja 2022 aloituspaikkojen lisäyksistä.

Luotu 18.06.2020 | Muokattu 18.06.2020