Turun yliopisto mukaan kansainväliseen kvanttiverkostoon – IBM Q Network edistää kvanttiteknologista murrosta tutkimus- ja yritysyhteistyössä

03.07.2019

Turku Quantum Technology -tutkimusryhmä on liittynyt kansainväliseen IBM Q Networkiin osana Suomen Akatemian kvanttiteknologian huippuyksikköä. Verkoston tavoitteena on edistää kvanttitietokoneiden kehittämistä sekä luoda uusia kvanttiteknologiaan pohjautuvia sovelluksia. Verkoston eurooppalaiset yliopistot julkistettiin Tiedetoimittajain maailmankongressissa Lausannessa 3.7.2019.

IBM Q Networkiin kuuluu Fortune 500 -listan suuryrityksiä, startup-yrityksiä, yliopistoja ja kvanttifysiikkaan erikoistuneita tutkimusryhmiä. Maailmanlaajuinen tutkimusverkosto pyrkii edistämään kvanttitietokoneiden kehittämistä. Turun yliopiston kvanttiteknologian tutkimusryhmä Turku Quantum Technology (TQT) on liittynyt mukaan IBM Q Networkiin.

Turun yliopiston teoreettisen fysiikan professori Sabrina Maniscalcon johtama ryhmä on tehnyt tutkimustyön lisäksi merkittävää kansalaistiedettä.

– Olemme esimerkiksi järjestäneet vuosittain kvanttiteknologiaan pohjautuvia peliratkaisuja esittelevän tapahtuman Quantum Game Jamin yhdessä Aalto-yliopiston sekä IBM Q:N kanssa, Maniscalco kertoo.

Maniscalco johtaa myös Euroopan komission rahoittamaa QPlay-hanketta, jossa kvanttiteknologioita hyödynnetään peleissä ja taiteessa. TQT-tutkimusryhmällä onkin ainutlaatuista kokemusta sekä kvanttiteknologioista että pelillistämisestä ja kansalaistieteestä.

– Tätä osaamista ammentaen luomme verkostossa uuden monitieteisen tutkimus- ja opetusalustan, joka yhdistää pelitutkimusta, kansalaistiedettä, koneoppimista, tietojenkäsittelytiedettä sekä kvanttiteknologian tutkimusta. Tavoitteenamme on perustaa vertaansa vailla oleva oppimisympäristö uuden sukupolven kvanttitieteilijöiden kouluttamiselle, Maniscalco sanoo.

Kvanttiteknologista loikkaa valmistellaan laajassa yhteistyörintamassa

Verkostossa on mukana useita Fortune 500 -yrityksiä sekä merkittäviä yliopistoja ympäri maailmaa. Yritysmaailman huippuja edustavat esimerkiksi Daimler, Samsung ja ExxonMobil.

Kvanttiteknologisen murroksen odotetaan mullistavan koko maailmaa, mutta varsinainen loikka on vielä toistaiseksi jäänyt näkemättä. IBM Q Network on osaltaan vauhdittamassa tätä murrosta.

– IBM Q Network on poikkeuksellinen avaus kansainvälisessä tutkimusyhteistyössä. Laaja yhteistyö vaikutusvaltaisten yritysten ja merkittävimpien akateemisten instituutioiden kanssa mahdollistaa entistä paremmat puitteet kvanttifysiikan tutkimukselle ja erilaisten kvanttiteknologisten sovellusten kehittämiselle, Maniscalco sanoo.

Verkoston eurooppalaiset yliopistot julkistettiin Tiedetoimittajain maailmankongressissa Lausannessa 3.7.2019. Suomesta yhteisöön liittyivät Turun yliopisto ja Aalto-yliopisto. Lisäksi mukaan IBM Q Network -yhteisöön liittyvät ruotsalainen Chalmersin teknillinen yliopisto, sveitsiläiset yliopistot École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) ja ETH Zürich, saksalainen Saarlandin yliopisto, espanjalainen University of the Basque Country (UPV/EHU), itävaltalainen Innsbruckin yliopisto sekä portugalilainen Iberian Nanotechnology Laboratory.

Yhteisössä on jo mukana useita kvanttifysiikan tutkimusryhmiä eri organisaatioista: Daimler, Oxfordin yliopisto, start up -yritys Cambridge Quantum Computing, saksalainen Bundeswehr München -yliopisto, portugalilainen Minhon yliopisto, Espanjan kansallinen tutkimusneuvosto (CSIC) ja Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskus CERNin openlab.

TK
Kuva: Erja Hyytiäinen