Turun yliopisto panostaa huippuluokan tekniikan koulutukseen ja tutkimukseen – haussa nykyteknologiaa syvällisesti tuntevia professoreja

30.08.2019

Turun yliopiston luonnontieteiden ja tekniikan tiedekuntaan rekrytoidaan 2–4 konetekniikan ja materiaalitekniikan professoria tai apulaisprofessoria, jotka aloittavat työnsä helmikuussa 2020. Rekrytoinneilla yliopisto panostaa tulevaisuuden teknologioihin, vastaa tekniikan alan globaaleihin haasteisiin sekä tukee Lounais-Suomen positiivista rakennemuutosta.

Turun yliopisto laajentaa tekniikan tutkimustaan ja koulutustaan konetekniikkaan ja materiaalitekniikkaan. Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi Turun yliopistolle heinäkuussa 2019 oikeuden tekniikan koulutustarjonnan laajentamiseen konetekniikan ja materiaalitekniikan DI-koulutuksilla.

– Uudet tutkimus- ja koulutusalat täydentävät hienosti Turun yliopiston profiilia. Varsinais-Suomen yrityksillä on huutava pula alan osaajista. Haemme nyt professoreja, joilla on vahva tahtotila tulla rakentamaan uutta Turun yliopiston monialaisen tiedeyhteisön ja sen läheisten yhteistyökumppanien kanssa, korostaa Teknologiakampus Turun johtaja, professori Mika Hannula Turun yliopistosta.

Uudet rekrytoinnit ovat osa yliopiston panostusta tekniikan tutkimuksen ja koulutuksen laajennukseen. Luonnontieteiden ja tekniikan tiedekuntaan rekrytoidaan 1–2 konetekniikan ja 1–2 materiaalitekniikan professoria tai apulaisprofessoria. Rekrytoitavilta professoreilta toivotaan osaamista esimerkiksi terveysteknologiaan, autonomisiin järjestelmiin, biomateriaaleihin, robotiikkaan, sähköisiin materiaaleihin, 3D-tulostukseen tai akkuteknologiaan liittyen.

Turun yliopistossa jo toimivat DI-koulutukset sekä vahva ja monitieteinen osaaminen ICT-alalla sekä bio- ja materiaalitieteissä tukevat tekniikan koulutuksen ja tutkimuksen laajennusta. Tarvittava koulutus- ja tutkimusinfrastuktuuri on jo pääosin olemassa sekä yliopistossa että alueen korkeakouluyhteistyön kautta.

– Rakennamme omaleimaista tekniikan profiiliamme nykyistä osaamistamme täydentäen ja monialaisen yliopiston vahvuudet hyödyntäen. Olemme kouluttaneet tieto- ja biotekniikan diplomi-insinöörejä jo kahdenkymmenen vuoden ajan. Viimeisen kahden vuoden aikana olemme rekrytoineet kaksitoista professoria tekoälytematiikkaan ja nyt jatkamme osaamisemme täydentämistä, sanoo luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnan dekaani, professori Tapio Salakoski.

Turun yliopiston, Åbo Akademin, Turun ammattikorkeakoulun, Novia ammattikorkeakoulun sekä Turun kaupungin ja elinkeinoyhtiö Turku Science Parkin yhteinen tekniikan tutkimuksen ja koulutuksen alusta Teknologiakampus Turku on keskeisessä roolissa tekniikan alan laajennuksessa. Teknologiakampus Turku tarjoaa eri toimijoille yhteisen tutkimus- ja koulutusinfrastruktuurin, aktiiviset yritysyhteydet sekä joustavat opintopolut koulutusasteelta toiselle.

Lisätietoja:

Mika Hannula, p. 040 033 1838, mika.hannula@utu.fi