Turun yliopiston kansainvälisten koulutusohjelmien haussa ennätysmäärä hakijoita

23.01.2020

Turun yliopisto oli mukana korkeakoulujen kevään ensimmäisessä yhteishaussa, jonka hakuaika päättyi 22. tammikuuta. Hakemuksia jätettiin ennätysmäärä: niitä tuli 2008 kappaletta yli sadasta maasta, kun viime vuonna hakemuksia tuli yhteensä 1376. Hakijamäärissä kasvua oli peräti 52 prosenttia.

Kevään ensimmäinen yhteishaku päättyi eilen, ja Turun yliopiston hakijapalveluissa saatiin yllättyä iloisesti: hakemuksia oli 632 enemmän kuin vuoden 2019 keväällä, joten kasvua oli 46 prosenttia.

Ensimmäistä kertaa mukana oleviin englanninkielisiin kandidaattiohjelmiin jätettiin 171 hakemusta. Suosituimmat maisteriohjelmat haussa olivat Global Innovation Management, Information and Communication Technology ja Biomedical Sciences, joihin tuli yhteensä 848 hakemusta.

Hakijat saivat jättää korkeakoulujen kevään ensimmäisessä yhteishaussa hakemuksen enintään kolmeen Turun yliopiston ohjelmaan. Hakijoita oli yhteensä 1743 kun vuonna 2019 hakijoita oli 1146, joten hakijamäärissä kasvua oli peräti 52 prosenttia.

Entiseen tapaan hakemuksia tuli yli sadasta eri maasta. Hakijoista 76 prosenttia on EU/ETA-alueen ulkopuolelta. Eniten hakijoita oli Pakistanista (249), Bangladeshista (125), Intiasta (110), Nigeriasta (109), Ghanasta (73), Kiinasta (63), Iranista (61) ja Nepalista (52). EU/ETA-alueen hakemuksista valtaosa tuli Suomesta (307).

Haussa olevia ohjelmia oli Turun yliopistolla tänä vuonna 15, mikä on kaksi enemmän kuin viime vuonna. Eniten hakemuksia tuli Global Innovation Management-, Information and Communication Technology- ja Biomedical Sciences -ohjelmiin, yhteensä 848 kappaletta. Samat ohjelmat ovat olleet suosituimpien joukossa myös kolmena edellisenä vuonna.

Muiden kansainvälisten koulutusohjelmien hakuajasta poiketen kiinalaisen Fudanin yliopiston kanssa yhteistyössä järjestettävän Information and Communication Technology -kandidaattiohjelman sekä Namibiassa järjestettävän Software Engineering -maisteriohjelman hakuajat päättyvät toukokuun puolivälissä ja niiden hakijamäärät eivät sisälly edellä mainittuihin lukuihin.

Hakuaika lyheni merkittävästi, mutta hakijamäärä kasvoi silti

Opiskelijavalinta ja hakijapalvelut -yksikön osastopäällikön Mari Kähkösen mukaan tässä haussa jännitettiin erityisesti, kuinka uusi, todella lyhyt hakuaika vaikuttaisi hakemusten määrään. Aiemmin niin sanottuna erillishakuna järjestetty kansainvälisen maisteriohjelmien hakuaika oli noin kaksi kuukautta, mutta nyt korkeakoulujen kevään ensimmäiseen yhteishakuun liittyminen lyhensi hakuajan vain kahteen viikkoon.

– Jo aiemmin on huomattu, että hakemuksia tulee eniten heti hakuajan alussa sekä hakuajan muutamana viimeisenä päivänä. Nyt lyhyessä hakuajassa kaikkein hiljaisimmat päivät jäivät pois ja kokonaishakijamäärä kasvoi silti reilusti, Kähkönen sanoo.

Lisääntyneen kysynnän vuoksi myös hakijaneuvonnan tarve hakuaikana on ollut suurta. Syksyllä käyttöönotettu chatbot Aura on saanut vastailla ahkerasti hakijoiden tuhansiin kysymyksiin – toki vaikeimpia kysymyksiä on jäänyt myös hakijapalveluiden vastattaviksi.

– Olemme lisänneet yliopiston koulutustarjonnan näkyvyyttä markkinointiportaaleissa, sosiaalisessa mediassa sekä opiskelijalähettilästoiminnan avulla. Seuraavaksi pyrimme vaikuttamaan hyväksyttyjen sitouttamiseen tarjottuun opiskelupaikkaan, Mari Kähkönen miettii.

Turun yliopiston korkeakoulujen kevään ensimmäisessä yhteishaussa 2020 mukana olleet kansainväliset koulutusohjelmat:

www.utu.fi/en/study-at-utu/bachelors-and-masters-degree-programmes

#utuambassador #utulähettiläs