Turun yliopiston kauppakorkeakoululle kansainvälinen AACSB-akkreditointi

25.04.2019

AACSB-akkreditointi on kansainvälisesti erittäin arvostettu tunnustus kauppatieteellisen koulutuksen ja tutkimuksen korkeasta laadusta. Turun kauppakorkeakoululle myönnettiin akkreditointi 25.4.2019. – Akkreditoinnin myötä nousemme nyt maailmanluokan kauppakorkeakoulujen joukkoon, mikä avaa uusia mahdollisuuksia erityisesti kansainvälisesti, iloitsee dekaani Markus Granlund.

Akkreditointi on tunnustus kansainvälisesti korkealaatuisesta opetuksesta ja tutkimuksesta.

– AACSB-akkreditointi myönnetään kauppatieteellisille yksiköille, jotka ovat osoittaneet keskittyvänsä laatuun opetuksessa, tutkimuksessa, opetussuunnitelman kehittämisessä ja opiskelijoiden oppimistavoitteiden saavuttamisessa, sanoo AACSB:n varatoimitusjohtaja ja akkreditointitoiminnon johtaja Stephanie M. Bryant

Amerikkalainen AACSB (The Association to Advance Collegiate Schools of Business) tunnetaan erittäin korkeista laatustandardeistaan. Vain viisi prosenttia maailman kauppatieteellisiä tutkintoja tarjoavista yliopistoista on saanut AACSB-akkreditoinnin.

– Voimme olla erittäin ylpeitä kauppakorkeakoulustamme ja sen saamasta kansainvälisestä tunnustuksesta. AACSB-akkreditoinnilla on kauaskantoisia vaikutuksia globaalissa toimintaympäristössä, sanoo Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen.

Kauppakorkeakoulun dekaani Markus Granlund painottaa, että AACSB-akkreditointi avaa uusia mahdollisuuksia kansainväliseen yhteistyöhön varsinkin koulutusyhteistyössä.

– Monet huippuyliopistot etenkin USA:ssa ja Aasiassa ovat erittäin tarkkoja siitä, että yhteistyökumppanilta löytyy virallinen laatuleima, Granlund sanoo.

Koulun vahvuuksina yhteistyö, monitieteisyys, ennakointi ja johtaminen

Akkreditointi myönnetään kauppatieteellisille yliopistoyksiköille, jotka läpäisevät yhteensä viidentoista standardin kansainvälisen kehyksen. Standardit mittaavat yksiköiden jatkuvaa kehitystä ja auttavat keskittymään mission toteuttamiseen, innovatiiviseen toimintaan ja vaikuttavuuden edistämiseen. AACSB-akkreditoidut yksiköt ovat käyneet läpi perusteellisen, vertaisten tekemän arviointiprosessin.

– Olemme erittäin iloisia siitä, että viime vuosina tekemämme mittava kehittämistyö on nyt saanut virallisen tunnustuksen. Olemme prosessin aikana ottaneet kehitysaskeleita kohti maailman kärkeä. Voimme rehellisesti todeta, että toimintamme on kaikilta osin kehittynyt entistäkin laadukkaammaksi, dekaani Markus Granlund sanoo.

Arviointiryhmän palautteen mukaan Turun kauppakorkeakoulun toiminta näyttäytyy kansainvälisessä perspektiivissä erityisen vahvana sidosryhmäyhteistyön osalta, opiskelijoiden sitouttamisessa päätöksentekoon sekä oppimisen arvioinnissa. Samoin monitieteisyys, ennakointiosaaminen sekä koulun sitoutunut ja päättäväinen johtaminen nostetaan loppuraportissa erityisinä asioina esiin.

– AACSB-akkreditointi noudattaa jatkuvan kehittämisen ideologiaa. Nyt saatu palaute on syytä ottaa tosissaan, sillä palautteen perusteella tehtyä kehitystyötä tullaan jatkossa arvioimaan viiden vuoden välein. Tämä pitää meidät koko ajan hereillä, emmekä voi tuudittautua ajatukseen, että organisaatiomme olisi koskaan niin sanotusti valmis, Granlund toteaa.

Luotu 25.04.2019 | Muokattu 07.02.2020