Turun yliopiston lippulaivat tarjoavat apurahoja Ukrainasta pakeneville tutkijoille

13.04.2022

Turun yliopiston InFLAMES ja INVEST tutkimuksen lippulaivat tarjoavat apurahoja tutkijoille, jotka eivät voi Venäjän hyökkäyksen takia jatkaa työtään Ukrainassa.

InFLAMES tutkimuksen lippulaiva tarjoaa apurahoja immunologian, immunologiaan perustuvan lääkekehityksen ja diagnostiikan aloilta. INVEST-lippulaivalla on apurahoja sosiologian, sosiaalipolitiikan, sosiaalityön, psykologian, lastenpsykiatrian, tilastotieteen, taloustieteen ja epidemiologian alojen tutkijoille. INVEST avaa lähiaikoina haettavaksi myös 1-2 tutkijantehtävää.

Kumpikin lippulaiva on varautunut rahoittamaan tutkijoita kolmesta kuukaudesta vuoteen. Apurahahauissa otetaan huomioon tutkijauransa kaikissa vaiheissa olevat hakijat.

InFLAMESin johtaja, akateemikko Sirpa Jalkanen sanoo tuntevansa suurta surua ja huolta Ukrainan kriisistä kärsivistä kollegoista.

– En voi välttyä ajattelemasta, että voisimme olla heidän asemassaan. Haluamme tehdä kaiken voitavamme tarjoamalla heille mahdollisuuden osallistua InFLAMESin tutkimusprojekteihin. Samalla toki toivomme projektien jatkuvan hedelmällisenä yhteistyönä sodan loputtua ja Ukrainasta paenneiden palattua kotimaahansa. Tukeamme varmasti tarvitaan pidempäänkin, sillä on todennäköistä, että alamme tutkimusedellytykset Ukrainassa ovat kärsineet merkittävästi, Jalkanen toteaa.

INVEST-lippulaivan johtaja, professori Jani Erola toteaa, että Venäjän hyökkäys Ukrainaan on koko Euroopan kriisi. Vaikka sodan vahingot keskittyvät Ukrainaan, ne eivät rajoitu vain sinne.

– Sodalla tulee olemaan sosiaalisia, psyykkisiä ja väestöllisiä vaikutuksia vuosikymmeniä eteenpäin. Tapoja auttaa on paljon ja myös tiedeyhteisön tulee antaa oma panoksensa. Ukrainassa työskentelevien kollegoiden osaaminen on arvokasta tutkimusalueellamme ja sen menettäminen olisi takaisku myös INVESTin tavoitteille. Jossain vaiheessa sota myös loppuu, ja erityisesti silloin tämä osaaminen tulee olemaan kullanarvoista. Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan kärsiville akateemisen yhteisön jäsenille tarjottava tuki on tukea tieteelle ja tulevaisuudelle, Erola sanoo.

InFLAMES on Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen, Suomen Akatemian rahoittama tutkimuksen lippulaivahanke. Se tähtää uusien lääkekehityskohteiden tunnistamiseen ja lääkekehitykseen yhdessä biotekniikka- ja lääkeyritysten kanssa. Lippulaiva edistää myös diagnostiikkaa, jolla potilaille voidaan räätälöidä sopivat täsmähoidot.

Eriarvoistumisen, interventioiden ja hyvinvointiyhteiskunnan tutkimuksen lippulaiva INVEST keskittyy yhteiskunnallisen eriarvoisuuden vähentämiseen ja hyvinvointivaltion uudistamiseen. Tavoitteena on tarjota Suomelle ja muille yhteiskunnille nykyistä tasa-arvoisempi sekä taloudellisesti, väestöllisesti ja sosiaalisesti kestävämpi hyvinvointivaltiomalli. INVEST on Suomen Akatemian lippulaivahanke ja Turun yliopiston ja THL:n yhteinen tutkimuskeskus.

Luotu 13.04.2022 | Muokattu 13.04.2022