Turun yliopiston opiskelijavalinnan tulokset julkaistu

05.07.2023

Turun yliopistoon hakemuksen jätti kevään 2023 toisessa yhteishaussa yhteensä 29 466 hakijaa. Turun yliopisto oli maan toiseksi suosituin korkeakoulu hakijamäärällä laskettuna.

Turun yliopistoon haki kevään korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa yhteensä 29 466 hakijaa, joista ensisijaisia hakijoita oli 9012. Hakukohteita Turun yliopistossa oli tänä keväänä yhteensä 102 ja aloituspaikkoja oli tarjolla lähes 3000.

Turun yliopiston suosituimmat hakukohteet olivat jälleen tutut: Turun kampuksen kauppatieteet 5507 hakijaa, lääketiede 3987 hakijaa, oikeustiede 3729 hakijaa ja psykologia 2860 hakijaa.

Todistusvalintojen tulokset julkaistiin toukokuussa. Valintakokeita järjestettiin Turun, Rauman ja Porin kampuksilla touko-kesäkuun aikana, ja kokeisiin osallistui noin 6000 hakijaa. Valintakokeiden kaikki tulokset Turun yliopiston osalta on julkaistu viimeistään 5.7.

– Juuri päättynyt valintakoekausi on osoittanut, että sähköiset valintakokeet ovat jo arkipäivää ja rutiinia niitä järjestäneille tiedekunnille ja tukipalveluille. Myös hakijat osaavat pääsääntöisesti saapua kokeisiin hyvin valmistautuneina ja ohjeet lukeneina. Tästä on hyvä suunnata katsetta jo tulevaan: valtakunnallisen yliopistovalintojen kehittämishankkeen seuraavana tavoitteena on kehittää valintakoekokonaisuutta sellaiseksi, että jatkossa kaikki perinteisesti paperikokeina pidetyt valintakokeet järjestettäisiin sähköisinä, toteaa opiskelijavalinta ja hakijapalvelut -osaston päällikkö Mari Kähkönen.

Hakijan on mahdollista ottaa paikka vastaan heti tulosten julkaisemisen jälkeen, mikäli hän on saanut paikan ensisijaisesta hakukohteestaan. Turun yliopiston paikkoja on 4.7. mennessä otettu vastaan lähes 1300.

Hakijat näkevät yhteisvalinnan tuloksensa valtakunnallisella Opintopolku.fi-sivustolla kirjautumalla Oma opintopolku -palveluun. Kaikki hakijat saavat Oma opintopolku -palvelun lisäksi tiedon valinnan tuloksesta myös sähköpostitse. Turun yliopisto ei julkaise valittujen nimiä omilla verkkosivuillaan.

> Lisätietoa opiskelijavalinnan tuloksista ja opiskelupaikan vastaanottamisesta

Lisätietoja:

Mari Kähkönen