Turun yliopiston Pentti Malaska -tulevaisuuspalkinto ilmasta ja sähköstä ruokaa valmistavalle Solar Foodsille

13.06.2019

Turun yliopisto on myöntänyt 30 000 euron suuruisen Pentti Malaska -tulevaisuuspalkinnon suomalaiselle Solar Foods Oy:lle.

Pentti Malaska -palkinnon voittaneen Solar Foodsin teknologiajohtaja Juha-Pekka Pitkänen (kuvassa keskellä) sekä kilpailun koordinaattori Laura Pouru ja palkintoraadin puheenjohtaja Juha Kaskinen.

Kuvaaja/Tekijä

Anne Arvonen

Pentti Malaska -tulevaisuuspalkinnolla palkitaan tutkimukseen perustuva, rajat ylittävä, visionäärinen innovaatio, joka voi auttaa rakentamaan kestävämpää globaalia tulevaisuutta. Vuonna 2019 tulevaisuuspalkinto myönnetään suomalaiselle Solar Foods Oy:lle, joka on kehittämässä uudenlaista ravinnerikasta proteiinia ilmaa ja sähköä hyödyntämällä.

Pentti Malaska -tulevaisuuspalkinnon voittajaratkaisu pureutuu yhteen suurimmista globaaleista haasteista: miten varmistaa kestävä ruoantuotanto kasvavalle väestölle rajallisella maapallolla.

– Ratkaisulla on vahva tieteellinen perusta VTT:n ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston tutkimustyössä. Ratkaisu hyödyntää uusinta teollista bioteknologiaa ja energiateknologiaa ja sillä on potentiaalia mullistaa maailmanlaajuinen elintarviketuotanto. Voittaja jatkaa professori Pentti Malaskan poikkitieteellistä tulevaisuusfilosofiaa yhdistämällä visionäärisen ajattelun, innovatiivisen teknologian ja rajat ylittävän yhteistyön kestävän planetaarisen tulevaisuuden rakentamiseksi radikaalien ratkaisujen avulla, toteaa palkintoraadin puheenjohtaja, Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen johtaja Juha Kaskinen

Palkintoraati jakoi pääpalkinnon lisäksi myös kunniamaininnan Compensatelle, joka tarjoaa mahdollisuutta kompensoida omia hiilidioksidipäästöjään. Perusteissa todetaan, että Compensate tuo planetaarisen vastuumme jokapäiväisen elämän tasolle. Compensate mahdollistaa ruohonjuuritason muutoksen tarjoamalla ihmisille mahdollisuuden ja vastuun kompensoida hiilidioksidipäästöjään. Compensate kasvattaa yleistä tulevaisuus- ja ympäristötietoisuutta, ja sillä on potentiaalia toimia laajemman systeemisen muutoksen katalysaattorina. Ratkaisulla on vahva maailmanlaajuinen sovellettavuus ja skaalautuvuus.

Pentti Malaska -tulevaisuuspalkinto jaettiin Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen järjestämässä kansainvälisessä Constructing Social Futures -konferenssissa Turussa 12.6.2019.

Palkintoraatiin kuuluivat puheenjohtaja Juha Kaskisen lisäksi Toni Ahlqvist (tutkimusjohtaja, Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto), Sirkka Heinonen (professori, Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto), Kaisa Leiwo (toimitusjohtaja, Turun kauppakamari), Saara-Sofia Sirén (kansanedustaja, Eduskunta), Kalervo Väänänen (rehtori, Turun yliopisto) ja Thomas Westerholm (johtaja, Centre for Collaborative Research, Turun yliopisto)

Seuraavan kerran Pentti Malaska -tulevaisuuspalkinto jaetaan vuonna 2021.

Turun yliopiston Pentti Malaska -tulevaisuuspalkinto perustettiin vuonna 2017 Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen 25-vuotisjuhlan kunniaksi. Palkinto kunnioittaa professori Pentti Malaskan (1934‒2012) elämäntyötä tulevaisuudentutkimuksen alalla. Pentti Malaska oli Turun kauppakorkeakoulun talousmatematiikan ja tilastotieteen professori, joka perusti Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen vuonna 1992. Malaska oli radikaali ja visionäärinen ajattelija, jonka tutkimuskohteet ylittivät eri tieteenalojen väliset rajat laajasti matematiikasta ja sähkötekniikasta filosofiaan, ekologiaan ja strategiseen johtamiseen. Malaskan elämäntyö ylitti myös rajat akateemisen maailman, liike-elämän ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen välillä.

Luotu 13.06.2019 | Muokattu 14.06.2023