Turun yliopiston professori Eija Könöselle arvostettu kansainvälinen hammaslääketieteen tiedepalkinto

23.07.2021

Parodontologian professori Eija Könönen on palkittu hammaslääketieteellisen IADR-järjestön tutkijapalkinnolla pitkäjänteisestä ja uraa uurtavasta suun mikrobiologiaan liittyvästä tutkimustyöstä.

Suubiologian Distinguished Scientist Award -tutkijapalkinto on yksi International Association for Dental Research (IADR) -järjestön vuosittain jakamista 17 tutkijapalkinnosta ja arvokkaimpia järjestön jakamia tunnustuksia. Palkinto annetaan tunnustuksena pitkäaikaisesta poikkeuksellisen korkeatasoisesta tutkimustyöstä.

Palkinnon saanut Eija Könönen on vastikään eläköitynyt parodontologian professorin virasta Turun yliopistossa. Hän on työskennellyt myös FINDOS-Turku -tohtoriohjelman johtajana ja IADR:n pohjoismaisen osaston (NOF) presidenttinä sekä osallistunut lukuisten kotimaisten ja kansainvälisten komiteoiden toimintaan. Könösen tutkijan ura suun mikrobiologian parissa sai alkunsa Kansanterveyslaitoksen Anaerobilaboratoriossa.

Könösen tutkimus erityisesti suun mikrobiston kehittymisestä varhaislapsuudessa sekä sen monipuolisuuden ja vakauden merkityksestä immuunivasteelle on ollut uraa uurtavaa. Hän on ollut kuvaamassa useita uusia bakteerilajeja. Laajat bakteeri- ja sylkiaineistot ovat mahdollistaneet pitkän tutkimuskaaren. Hän on myös ollut kehittämässä uusia diagnostisia menetelmiä suun terveyden tutkimukseen.

IADR on maailman suurin hammaslääketieteen järjestö, jolla on yli 10 000 jäsentä ympäri maailman. Järjestön tavoitteina on hammaslääketieteelliseen ja suun terveyteen liittyvän tutkimuksen edistäminen.

IADR-palkinto tuli nyt jo toista vuotta peräkkäin Turun yliopistoon: vuonna 2020 Kristiina Heikinheimo palkittiin suulääketieteen ja -patologian tutkijapalkinnolla.

> Uutinen IADR:n verkkosivuilla

Luotu 23.07.2021 | Muokattu 23.07.2021