Turun Yliopistosäätiölle merkittävä testamenttilahjoitus syöpätutkimuksen tukemiseen

27.02.2023

Syöpätutkija Johanna Tuomelan rahasto karttui Tuomelan tädin, Kaija Paunosen testamenttilahjoituksella. Merkittävän, yli 200 000 euron lahjoituksen turvin tuetaan syöpätutkimusta Turun yliopistossa.

Turun yliopiston dosentti ja syöpätutkija Johanna Tuomela kuoli rintasyöpään toukokuussa 2020 vain 47-vuotiaana. Tuomelan kollegat ja ystävät järjestivät muistokeräyksen, josta saaduilla varoilla perustettiin Johanna Tuomelan nimeä kantava nimikkorahasto. Rahasto on jakanut syöpätutkimusta tukevan apurahan vuodesta 2021 lähtien.

Johanna Tuomelan rahasto saa nyt merkittävän pääomalisäyksen, kun hänen viime marraskuussa kuolleen tätinsä Kaija Paunosen testamenttimääräys kartuttaa rahastoa yli 200 000 eurolla.

Kaija Paunonen (s. 1952) oli viisilapsisen perheen keskimmäinen, Johanna Tuomelan isä oli perheen vanhin lapsi. Kaija Paunosella ei ollut omia lapsia, mutta sisarusten lapset olivat hänelle läheisiä. Kaija-täti muisti myös heitä kaikkia testamentissaan. Veljen tyttären Johannan kanssa hänellä oli erityinen suhde, sillä Kaijalla todettiin rintasyöpä samoihin aikoihin kun Johanna aloitti syöpätutkijauraansa Turun yliopistossa. Kaija sairastui toiseen syöpään muutama vuosi sitten ja oman sairautensa ja hoitojen aikana hän joutui kokemaan sukulaisensa, nuoren menestyneen syöpätutkijan menehtymisen syöpäsairauteen.

Kaija Paunonen toimi merkonomiopintojensa jälkeen ensin vientisihteerinä, mutta kouluttautui sittemmin talousopettajaksi. Hän toimi aktiivisena ja pidettynä kotitalousopettajana kotipaikkakunnallaan Leppävirralla eläköitymiseensä saakka. Harrastuksina hänellä oli valokuvaus, ooppera sekä luontoretkeily.

– Turun Yliopistosäätiön hyvin hajautettu omaisuus mahdollistaa säännöllisen tuen Turun yliopiston tutkijoille. Nimikkorahastoja on 90. Säätiön tuotot ja kulut jaetaan rahastojen suuruuden suhteessa. Yksittäisen nimikkorahaston sijoitukset ja apurahatoiminta saadaan näin hoidettua erittäin kustannustehokkaasti, säätiön varainhankinnasta vastaava asiamies Pekka Kanervisto kertoo.

Lisätietoja: säätiön asiamies (varainhankinta) Pekka Kanervisto, p. 040 507 5900, pekka.kanervisto@utu.fi

Luotu 27.02.2023 | Muokattu 27.02.2023