Tutkijat löysivät uusia ykköstyypin diabeteksen puhkeamista ennustavia tekijöitä – tavoitteena kehittää keinoja sairauden torjumiseen

08.08.2019

Uusimmilla geenitutkimuksen tekniikoilla toteutettu tutkimus paljasti, että tyypin 1 diabetekseen sairastuvilla lapsilla tiettyjen geenien joukko aktivoituu jo varhain ennen taudin puhkeamista. Tutkimustulos luo perustan ykköstyypin diabetekselle alttiiden lapsien tunnistamiseen ennen sairastumista.

Suomessa lasten riski sairastua tyypin 1 diabetekseen on maailman suurin, mutta syy tähän on edelleen tuntematon. Toistaiseksi tiedetään, että lapsella on kohonnut riski sairastua ykköstyypin diabetekseen, jos hänen verestään löytyy tiettyjä vasta-aineita.

Turun biotiedekeskuksen tutkijoiden johtama kansainvälinen tutkimus osoitti, että tiettyjen geenien joukko aktivoituu diabetekseen sairastuvilla lapsilla varhain – jo ennen kuin veressä näkyy tyypin 1 diabetekseen viittaavia vasta-aineita.

– Tuloksemme tarjoavat pohjan sille, että ykköstyypin diabeteksen kehittymiselle alttiit lapset voitaisiin tunnistaa jo ennen sairastumista. Seuraavaksi on tarkoitus tutkia näitä tekijöitä laajemmissa aineistoissa ja ymmärtää niiden merkitystä taudin synnylle. Tavoitteena on kehittää keinoja ja työkaluja, jotka mahdollistaisivat taudin puhkeamisen estämisen näillä lapsilla, kertoo akatemiaprofessori Riitta Lahesmaa Turun yliopistosta.

Tutkimus on vaatinut pitkäjänteistä poikkitieteellistä kansainvälistä yhteistyötä potilaista vastaavien kliinistä tutkimusta tekevien lääkärien, molekyylilääketieteen ja immunologian tutkijoiden sekä laskennallisten tieteiden osaajien kesken.

– Meillä on ollut ilo tehdä yhteistyötä Helsingin yliopiston professorin Mikael Knipin kanssa, joka oli vastuussa ainutlaatuisten lapsipotilasnäytteiden ja kliinisen tiedon kokoamisesta sekä kokoamisen mahdollistaneen EU-hankkeen koordinoinnista, Lahesmaa kiittää.

Lahesmaan tutkimusryhmä työskentelee Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteisessä Turun biotiedekeskuksessa. Tutkimusta ovat rahoittaneet Suomen Akatemia, Juvenile Diabetes Research Foundation (USA) ja Euroopan unioni. Tutkimustulos on raportoitu Diabetes-lehdessä ja se on nostettu tiedeuutiseksi Nature Reviews of Endocrinology -tiedelehdessä.

Alkuperäisjulkaisu: Kallionpää H, Somani J, Tuomela S, Ullah U*, de Albuquerque R, Lönnberg T, Komsi E, Siljander H, Honkanen J, Härkönen T, Peet A, Tillmann V, Chandra V, Anagandula MK, Frisk G, Otonkoski T, Rasool O, Lund R, Lähdesmäki H, Knip M, Lahesmaa R. Early detection of peripheral blood cell signature in children developing beta-cell autoimmunity at a young age. Diabetes. 2019 Jul 16  [Epub ahead of print]

Starling, S. Blood signature for β-cell autoimmunity. Nat. Rev. Endocrinol. http://doi.org/10.1038/s41574-019-0251-1

>> Tutustu tutkimusjulkaisuun

Luotu 08.08.2019 | Muokattu 08.08.2019