Tutustu uusiin professoreihimme – 13 uutta professoria esittäytyy professoriluentovideoilla

23.11.2020

Turun yliopiston perinteiset professoriluennot järjestetään tänä syksynä virtuaalisesti. 13 eri aloille nimitettyä uutta professoria ja työelämäprofessoria esittäytyy videoiduilla juhlaluennoilla.

Tervetuloa kuuntelemaan Turun yliopiston uusien professorien professoriluentoja! Turun yliopisto juhlii uusia professoreitaan kaikkien tiedekuntien yhteisillä professoriluennoilla kaksi kertaa vuodessa. Uudet professorit astuvat tehtäväänsä kertomalla tieteenalastaan ja tutkimusaiheistaan noin 10 minuutin mittaisella yleiskielisellä juhlaluennolla.

Tavallisesti professoriluennot pidetään kaikille avoimena yleisötilaisuutena. Koronatilanteen vuoksi syksyn 2020 professoriluennot toteutetaan videoituna. Professoriluentopuheet ovat katsottavissa osoitteessa www.utu.fi/professoriluennot-2020 sekä Turun yliopiston YouTube-kanavalla.

Professoriluentonsa pitävät:

Mikhail Saltychev, fysiatria: Miten voimme luottaa kyselytestien tuloksiin?

Olli Tenovuo, neurotraumatologia: Aivovammat – lääketieteen suurimpia haasteita

Jukka Kemppainen, toiminnallinen syöpäkuvantaminen: Antimateria ja teranostiikka - modernin isotooppilääketieteen kulmakivet

Johanna Kallio, sosiaalityö: Ylisukupolvinen huono-osaisuus

Kati Hanhineva, elintarvikekehitys: Miten kasvisperäinen ruoka vaikuttaa terveyteemme?

Kaarin Mäkikallio, naistentaudit ja synnytys: Sikiö potilaana – elämän alku on terveyden perusta

Maija S. Peltola, fonetiikka: Puheen oppimiseen vaikuttavat monet tekijät – harjoittelu auttaa aina

Panu Jaakkola, syöpätutkimus: Syövän hoito ja tutkimus, vähässä hapessa?

Jussi Kantola, konetekniikka: Näkökulmia tuote-palvelujärjestelmien tutkimukseen

Marjaana Veermans, kasvatustiede, erityisalana oppiminen ja opetus: Oppiminen, motivaatio ja oppimisympäristöt

Antti Salminen, konetekniikka: Metallituotteiden lisäävä valmistus – muuttaako se maailmaa?

Oona Ylönen, työelämäprofessori: Lastensuojelun sosiaalityön äärellä

Jussi Hätönen, työelämäprofessori: Innovatiivisten kasvuyritysten rahoitus globaalissa kilpailussa

Luennot tulevat myöhemmin kuunneltavaksi myös podcastina Turun yliopiston professoriluennot-sarjassa.

Luotu 23.11.2020 | Muokattu 23.11.2020