Uudessa hankkeessa tavoitteena vahvistaa arkipäivän poliittista toimijuutta

10.12.2021

Turun yliopiston oikeusmaantieteen tutkimusryhmän uudessa hankkeessa tunnistetaan tekijöitä ja prosesseja, jotka lisäävät yksilön riskiä ajautua demokraattisen yhteiskunnan marginaaliin. Hankkeessa tutkitaan arkipäivän poliittista toimijuutta sekä siihen liittyviä tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden kysymyksiä. Koneen säätiö on myöntänyt ”Tila, oikeudenmukaisuus ja arkipäivän demokratia” -hankkeelle 377 200 euron rahoituksen.

Tärkeä osa demokratian toteutumista on ihmisen mahdollisuus vaikuttaa ja olla osallisena yhteiskunnassa ja omassa elinympäristössään. Eriarvioistumiskehitys ja väestön ikääntyminen ovat esimerkkejä kehityskuluista, joiden vaikutuksia yhteiskunnalliseen toimintaan ei vielä täysin tunneta.

Esimerkiksi heikentyneet aistit, sairaudet tai rajoitukset digiosaamisessa tuottavat esteitä kansalaisosallistumiselle. Samoin koettu yhteiskunnallinen ulkopuolisuus, esimerkiksi asunnottomuuden, yksinäisyyden tai köyhyyden vuoksi, voi vaikeuttaa osallistumista tai tehdä kansalaisen sanomaa näkymättömäksi.

Turun yliopiston oikeusmaantieteen tutkimusryhmän uudessa hankkeessa tunnistetaan prosesseja, jotka lisäävät riskiä ajautua demokraattisen yhteiskunnan marginaaliin. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä yhteiskunnallisen toiminnan mahdollisuuksista sekä siitä, millaisen avun tai koulutuksen myötä olisi mahdollista vahvistaa poliittista toimijuutta ja ylittää osallistumisen esteitä.

– Meitä kiinnostavat jokapäiväisissä tiloissa käytävät keskustelut. Tällaisia demokratian tapahtumapaikkoja voivat olla esimerkiksi hoivakotien ruokapöydät, sairaaloiden käytävät, kodit, puistonpenkit, torit tai kauppakeskukset. Tutkimme sitä, miten arkipäivän yhteyksissä esitetyt näkemykset tulisivat paremmin kuulluiksi etenkin silloin, kun puhujalla ei syystä tai toisesta ole valmiuksia tai voimia tuoda ajatuksiaan tai toiveitaan aktiivisesti esiin. Uskomme, että juuri ikääntyneiden ja syystä tai toisesta marginaaliin joutuneiden kaupunkilaisten arkielämässä on paljon potentiaalia poliittiselle toiminnalle, tutkimusryhmän ja hankkeen johtaja, dosentti Päivi Rannila kertoo.

Oikeudenmukaisuuteen ja arkipäivän demokratiaan liittyvien teoreettisten avausten lisäksi tutkimustulokset tarjoavat kunnille, ministeriöille ja muille kiinnostuneille tahoille tietoutta siitä, millaisia kielellisiä, kehollisia, terveydellisiä ja sosiaalisia rajoituksia demokratian toteutumiselle on, sekä miten näitä esteitä olisi mahdollista ylittää. Hankkeen tutkimusaineistoa kerätään Turussa ja Helsingissä tiiviissä yhteistyössä paikallisten toimijoiden ja asukkaiden kanssa.

– Tällaisen tutkimusaiheen kohdalla on tärkeää kerätä tutkimusaineistoa pitkäjänteisesti, viettämällä aikaa arkipäivän tiloissa ja ihmisten parissa. Samalla aiomme innovoida tutkimusmenetelmiä sekä arvioida menetelmiä myös eettisiä seikkoja huomioiden, Rannila toteaa.

Koneen Säätiön rahoittama kolmivuotinen hanke toteutetaan vuosina 2022–2025. Työryhmän tukena on monitieteinen, kansainvälinen tutkijaverkosto sekä muun muassa vanhustyötä, aktivistiryhmiä sekä viranomaistahoja edustavia yhteistyötahoja.

Luotu 10.12.2021 | Muokattu 10.12.2021