Shape2Gether pyrkii toteuttamaan koulutuksen innovatiivisia lähestymistapoja yhdistämällä paikkatiedon, kestävän kehityksen ja ilmastonmuutoksen torjunnan taitoja, erityisesti oppimisen pelillistämisen kautta.
Joukko eurooppalaisten yliopistojen tutkijoita ja opettajia saapui lokakuussa Turkuun. Shape2Gether-projektin kehitystiimi kokoontui Rosettan studioon, jossa he kävivät läpi kuluneiden kuukausien tapahtumia.
Erasmus+ -hanke Shape2Gether koostuu seitsemän yliopiston henkilökunnasta ja opiskelijoista sekä yhden koulutusalan yrityksen edustajista.
Hankkeen kehitystiimi on viime vuoden keväästä alkaen vieraillut hankkeeseen osallistuvien opiskelijoiden kanssa Norjassa, Maltalla ja Saksassa.
Haluamme, että opiskelijat ovat muutoksen edistäjiä.
Projektipäällikkönä toimii Vít Pászto. Pászto on geoinformatiikan tohtori Palackýn yliopistosta, Tšekeistä. Hän on kansainvälisellä urallaan erikoistunut käyttämään pelillisiä menetelmiä geotieteiden opettamisessa.
– Haluamme luoda ilmapiirin, joka edistää ilmastonmuutoksen torjuntaa. Haluamme, että opiskelijat ovat muutoksen edistäjiä, kertoo Pászto.
Suurin osa hankkeeseen osallistuvista opiskelijoista on maantieteen opiskelijoita.
Vierailemissaan kohdemaissa kehitystiimi on pitänyt työpajoja ja suunnitellut varsinkin hankkeen tulevia kesäkouluja. Viikon pituisissa Shape2Gether-kesäkouluissa opiskelijat tutustuivat paikallisiin kestävyyshaasteisiin.
Kesäkoulujen aktiviteeteissa kestävyysteemoja tarkasteltiin paikkatietoteknologian ja kenttätyöskentelyn avulla ja kokemuksia työstettiin sekä kommunikoitiin pelien avulla.
Maantieteen yliopistonlehtori Sanna Mäki on yksi neljästä suomalaisesta kehittämistiimin jäsenestä, jotka ovat olleet osallisina kesäkoulujen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Projektissa ovat mukana Turun yliopiston maantieteen professorit Niina Käyhkö ja Jukka Käyhkö ja yliopistonlehtori Juuso Suomi.
Pelit opettavat kriittistä ajattelua
Nykyteknologiaa hyödyntävät pelit ovat olleet avainasemassa kesäkoulujen aktiviteeteissa.
Shape2Gether pyrkii yhdistämään maantieteen tutkimuksen menetelmiä pelinkehitykseen ja siten sijoittamaan pelit todelliseen maailmaan sekä kestävään kehitykseen. Prosessissa on auttanut hankkeeseen osallistuva suomalainen asiantuntijayritys Seppo, joka on erikoistunut oppimisen pelillistämiseen.
Pelaamista vielä ehkä tärkeämpää oli itse pelien luomisprosessi. Pászton mukaan hankkeeseen osallistuvat opiskelijat tekivät pelit itse:
– Monille opiskelijoille pelien luominen oli uutta. Pelin luomistyön aikana he joutuivat harjoittamaan kriittistä ajattelua. He keksivät todellisia peliprototyyppejä.
– Pelin luominen ja pelaaminen saa heidät käsittelemään tärkeitä tunteita. Haluamme sisällyttää peleihin todellisen maailman, jatkaa Mäki.
Shape2Gether avaa opiskelijoille uusia maailmoja
Liisi Luukkonen ja Ronja Sandell ovat molemmat maantieteen opiskelijoita Turun yliopistossa. He osallistuivat kaikkiin kolmeen Shape2Getherin kesäkouluun.
– Kesäkoulujen aikana tapahtui todella paljon, mutta ei todellakaan huonolla tapaa. Se oli hyvin monipuolinen kokemus, kertoo Luukkonen.
Sandell koki varsinkin pelit kiinnostaviksi:
– Jännitin aluksi, etten osaa, mutta opinkin pelien suunnittelusta ja samalla kestävästä kehityksestä. Erityisen inspiroivaa oli päästä pelaamaan muiden opiskelijoiden tekemiä pelejä. Se avasi uusia näkökulmia.
Hankkeen kansainvälisyys ja mahdollisuus kokeilla uusia asioita sai Luukkosen ja Sandellin liittymään Shape2Getheriin. Myös projektin keskittyminen pedagogisten taitojen edistämiseen innoitti heitä.
Shape2Getherin kesäleireillä opiskelijoille havainnollistettiin, miten eri alueet sopeutuvat ilmastonmuutokseen. Esimerkiksi Norjassa heille tuotiin esille sateiden lisääntyminen ja talojen romahtamisvaara.
– Emme olisi turisteina ajatelleet samalla tavalla; vierailukohteemme avautuivat aivan uudenlaisesti, kuvailee Sandell.
– Emme saaneet siloteltua kuvaa. Samalla paikallisten intohimo kestävyyshaasteiden ratkaisemiseksi oli ihailtavaa, lisää Luukkonen.
Norjan jälkeisellä Maltan kesäkoululla opiskelijat kuulivat, miten maan kasvavaa vedenpuutetta pyritään torjumaan. Matkalla he myös näkivät, kuinka kuntoutettuja kilpikonnia vapautettiin mereen. Viimeisellä matkalla Saksassa Shape2Getherin opiskelijoille esiteltiin, kuinka teollisuus voi toimia osana kestävää kehitystä.
Luukkonen ja Sandell mielsivät kesäkoulujen pääopin olevan kommunikointi kestävästä kehityksestä kansainvälisessä ympäristössä. Etenkin pelipulmien selvittäminen ulkomaalaisten opiskelijoiden kanssa oli opettavaista.
– Pointtina ei ollut, että kaikki menee aina hyvin. Vaan että selvisimme tilanteesta kuin tilanteesta yhteistyöllä, muistelee Luukkonen.
– Kannatti miettiä, että voi joutua oman mukavuusalueen ulkopuolelle, mutta mitä oppimme siitä, on hyvin pitkäkestoista, neuvoo Sandell.
Liisi Luukkonen ja Ronja Sandell eivät olleet tunteneet toisiaan ennen hankkeeseen osallistumista, mutta he palasivat Turkuun hyvinä ystävinä.
Kolmen hankkeen huipentuma
Shape2Getherissa ei ole keskeistä pelkästään kansainvälinen kanssakäyminen opiskelijoiden välillä, vaan myös tutkijoiden ja opettajien.
Hankkeen kehitystiimi omaa kymmenen vuotta pitkän yhteisen historian. Monet heistä ovat työskennelleet kolmessa Shape2Getheriä edeltäneessä Erasmus+ -hankkeessa kestävän kehityksen edistämiseksi.
Shape2Getherin suunnitelmana on lopulta hakea rahoitusta Erasmus Mundus -maisteriohjelman toteuttamiseen.
– Kansainvälinen yhteistyö edellyttää, että tunnemme toisemme. Erasmus-projektit tarjoavat tavan oppia tuntemaan toisemme paremmin ja luoda kontaktiverkostoja, joista voimme kehittää mitä tahansa projekteja, kertoo Mäki.
– Meille on kuin kehittynyt yhteinen kieli, toteaa Pászto.
Teksti ja kuvat: Otto Salo