Uudet opiskelijat elokuussa Turun yliopiston kampuksille, muiden syyslukukausi alkaa pitkälti etäopinnoilla

01.06.2020

Turun yliopistossa lukuvuoden 2020–2021 ensimmäinen periodi järjestetään pääosin etäopetuksena. Poikkeuksen muodostavat uudet tutkinto-opiskelijat, joiden orientaatio yliopistoyhteisöön järjestetään terveys ja turvallisuus huomioiden Turun, Porin ja Rauman kampuksilla.

Turun yliopistossa on käynnissä palautumissuunnitelman mukainen asteittainen toimintojen avaaminen. Jo aiemmin on päätetty, että opetus ja opiskelu jatkuvat etänä heinäkuun loppuun asti.

Yliopiston rehtori Jukka Kola on 28.5.2020 linjannut, että Turun yliopistossa jatketaan lähtökohtaisesti etäopetusta ja -opiskelua vielä syyslukukauden ensimmäisen periodin ajan. Ensimmäinen periodi päättyy 25.10.2020.

Selkeän poikkeuksen muodostavat uudet tutkinto- ja vaihto-opiskelijat, joiden orientaatio järjestetään kampuksilla. Ulkomailta saapuvien opiskelijoiden tosin tulee viettää ensin 14 vuorokautta karanteeninomaisissa olosuhteissa.

– Uusien opiskelijoiden integroiminen yliopistoyhteisömme jäseniksi on ensiarvoisen tärkeä tehtävä, ja haluamme olla toivottamassa heidät tervetulleeksi kampuksella. Toki menemme tässäkin asiassa terveys ja turvallisuus edellä, eikä uusillekaan opiskelijoille järjestetä orientaationkaan osana esimerkiksi massaluentoja, koulutuksesta vastaava vararehtori Piia Björn sanoo.

Myös kontaktiopetusta välttämättä vaativaa laboratorio-, pienryhmä ja kenttäopetusta voidaan järjestää jo ensimmäisen periodin aikana niin aloittaville kuin opinnoissaan jo pidemmällä oleville opiskelijoille. Opiskelijaelämääkään ei tule poikkeustilanteesta huolimatta unohtaa ja erilaisia tapahtumia voidaan järjestää ainakin ulkoilmatilaisuuksina.

EXAM-tenttitilat pidetään auki ja niiden käyttöä voidaan syksyllä toivottavasti laajentaa. Salitenttejä ja vastaavia voidaan järjestää, jos opetuskin on ollut lähiopetusta.

Syksyn opetusjärjestelyihin ja opiskelijan palveluihin liittyvää käytännön valmistelutyötä jatketaan tiiviissä yhteistyössä yliopiston johdon, tiedekuntien ja tukipalveluyksiköiden kesken ja siitä tiedotetaan säännöllisesti.

– Turun yliopisto seuraa hyvin tarkasti viranomaisohjeita ja koronatilannetta. Käytännön valmistelutyön raamittamiseksi syksyn päälinjaukset on tehtävä nyt, mutta luonnollisesti mukautamme toimintaamme hyvinkin nopealla aikajänteellä, jos tautitilanne sitä vaatii, Piia Björn korostaa.

Luotu 01.06.2020 | Muokattu 03.09.2020