Uutuusteos luo katsauksen vuoden 1968 poliittiseen ja kulttuuriseen kuohuntaan

08.04.2019

Vuotta 1968 on nimitetty hulluksi vuodeksi monien maailmaa kuohuttaneiden tapahtumien vuoksi. Vietnamin sotaa seurattiin televisioista ympäri maailman, Tšekkoslovakia miehitettiin, Meksikon opiskelijamielenosoitukset kärjistyivät verilöylyyn, Pariisissa osoitettiin mieltä laajasti ja Martin Luther King sekä Robert F. Kennedy murhattiin. Toivon ja raivon vuosi 1968 -teos tarkastelee Euroopan ja Yhdysvaltojen 60-luvun lopun yhteiskunnallista liikehdintää kulttuurihistoriallisesta näkökulmasta.

Vuotta 1968 on pidetty merkittävänä maailmaa muuttaneena käännekohtana. Mielenosoituksissa ympäri maailmaa erilaiset ryhmittymät – kuten opiskelijat, työläiset, pasifistit ja feministit – pyrkivät tuomaan äänensä kuuluviin ja ottamaan kantaa maailman tilanteeseen. Tunnepitoinen liikehdintä äityi vuoden aikana ajoittain väkivaltaiseksi ympäri maailmaa, mutta toivo pilkahteli sen lomista ylirajaisen solidaarisuuden herättelemänä.

Toivon ja raivon vuosi 1968 -teos tarjoaa kokoelman tekstejä kulttuurihistorialle ominaisella monipuolisella otteella. Kirjan ovat toimittaneet Maarit Leskelä-Kärki, Marika Ahonen ja Niko Heikkilä.

Teoksessa tarkastellaan yhteiskunnallista liikehdintää eri puolilla Eurooppaa ja Yhdysvaltoja, mutta vahvan painotuksen saa myös kulttuuri eri muodoissaan. Populaarikulttuuri, musiikki ja elokuvat ilmentävät aikakauttaan ja tarkentavat yllätyksellisestikin 60-luvun lopun kokemuksellista taustaa.

Kirjan julkistamistilaisuus järjestetään perjantaina 12.4.2019 klo 9.30 Turun yliopiston Sirkkalan kasarmialueen Artium-rakennuksen aulassa (Kaivokatu 12). Julkistamistilaisuuden jälkeen vieressä olevassa Janus-salissa alkaa kulttuurihistorian seminaari Kuviteltu avaruus, joka lähtee liikkeelle vuoden 1969 tapahtumista. Julkistamistilaisuus ja seminaari ovat kaikille avoimia.

Maarit Leskelä-Kärki, p. 050 5344627, maarit.leskela@utu.fi

Luotu 08.04.2019 | Muokattu 08.04.2019