Ville Voipio työelämäprofessoriksi Turun kauppakorkeakouluun

12.01.2022

TkT Ville Voipio on nimitetty työelämäprofessoriksi (Professor of Practice) Turun yliopiston kauppakorkeakouluun 1.1.2022 alkaen. Professuuri on kolmivuotinen ja osa-aikainen.

Voipiolla on laaja kokemus erilaisista kestävän teknologian kehitys- ja johtotehtävistä sekä hallitustyöskentelystä eri kehitysvaiheessa olevissa yrityksissä. Voipio on ollut listayhtiöiden hallitustyöskentelyä kehittävän Hallitusammattilaiset ry:n hallituksen jäsen vuodesta 2020. Voipio on ollut vuodesta 2015 Vaisala Oyj:n hallituksen jäsen ja vuodesta 2021 alkaen hallituksen puheenjohtaja sekä hallituksen henkilöstö- ja vastuullisuusvaliokunnan puheenjohtaja.

- Hyvä liiketoiminta ja kestävä kehitys ovat käsi kädessä kulkevia asioita, kysymys on tulevaisuuteen varautumisesta. Olen erittäin iloinen tästä mahdollisuudesta päästä Turun kauppakorkeakoulussa osallistumaan alan tutkimuksen ja opetuksen kehittämiseen. Kestävyystiede vaatii hyvin monialaista lähestymistä. Aidosti vastuullisen ja kestävän liiketoiminnan luominen edellyttää sekä kovaa luonnontieteellis-teknistä pohjaa että vahvaa liiketoiminnan ymmärtämistä, Voipio sanoo.

Turun kauppakorkeakoulun dekaani Markus Granlund toivottaa Voipion lämpimästi tervetulleeksi Turun yliopistoon.

- Villen osaaminen vahvistaa Turun kauppakorkeakoulun vastuullisen liiketoiminnan kehittyvää kenttää kestävän liiketoiminnan näkökulmasta ja työelämälähtöisellä otteella. Professuuri tukee myös laajemmin koko kauppakorkeakoulun toimintaa muun muassa johtamisen, rahoituksen ja tulevaisuuden tutkimuksen saroilla. Ville tulee toimimaan oppiaineiden ja tiedekuntien välisessä yhteistyössä, etenkin teknillisen tiedekunnan suuntaan, Granlund kertoo.

Voipio on väitellyt mittaustekniikasta vuonna 2001, ja hänellä on ollut perusterveydenhuollon digitalisaation dosentuuri Tampereen teknillisessä yliopistossa sekä Tampereen yliopistossa vuodesta 2013. Dosentuurin puitteissa hänen erityisen kiinnostuksen kohteenaan on ollut jokapäiväisen teknologian hyödyntäminen lääketieteessä sekä potilastietoon liittyvät tulevaisuuden mahdollisuudet. Voipiolla on julkaistuja tutkimuksia teknologian, talouden ja lääketieteen aloilta sekä niiden risteyskohdista.

Ville Voipio, ville.voipio@utu.fi, puh. 040 503 1915
Markus Granlund, markus.granlund@utu.fi  puh. 050 411 8588