VTT Anders Blom aloittaa huhtikuussa Turun yliopiston yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan työelämäprofessorina

25.03.2019

Valtiotieteiden tohtori Anders Blom aloittaa 1.4.2019 työelämäprofessorina Turun yliopiston yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa. Tehtävä on määräaikainen 31.3.2020 saakka ja osa-aikainen (20%). Tehtävään sisältyy opetusta, tutkimusta ja kehityshankkeita.

Anders Blom

Kuvaaja/Tekijä

Pekka Karhunen

Tehtävä sijoittuu yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa filosofian, poliittisen historian ja valtio-opin laitoksen yhteydessä toimivaan Eduskuntatutkimuksen keskukseen, jossa hän raportoi johtaja Markku Jokisipilälle

– Blomin työelämäprofessuurin tavoitteena on edistää Turun yliopiston yhteiskuntasuhteita erityisenä fokuksena Turun Eurooppa-foorumin kehittäminen. Lisäksi Blom tuo tiedekuntaan työelämäkokemusta vaikuttajaviestinnästä, työmarkkinasuhteista ja päätöksentekojärjestelmämme uusista läpinäkyvyysvaatimuksista, sanoo Jokisipilä.

Ensi syksynä alkaa Blomin ”Vaikuttajaviestinnän mestariluokka”-luentosarja opiskelijoille. Tutkimuksessa tavoitteena on keskittyä eturyhmien ja eduskuntatyön välisen vuorovaikutuksen analysointiin sekä läpinäkyvyysrekisterin kehittämiseen Suomeen.

– Suhtaudun tulevaan nöyrällä mielellä, vakavasti ja kiitollisena. Olen saanut aikoinani Turun yliopistosta erinomaiset eväät työelämään ja nyt haluan maksaa tätä velkaa takaisin. Tehtäväni on tuoda tuoretta työelämäkokemusta yliopiston ulkopuolelta ja rakentaa verkostoja tiedekunnan vahvistamiseksi. Turun yliopiston yhteiskuntatieteellinen tiedekunta tuottaa suomalaisen yhteiskunnan käyttöön paljon merkittävää tutkimusta ja erityisesti uusia asiantuntijoita, vaikuttajia ja päätöksentekijöitä, Blom sanoo.

***

Blom on väitellyt Turun yliopiston poliittisesta historiasta aiheesta ”Taloudelliset eturyhmät politiikan sisäpiirissä. Tutkimus liike-elämän poliittisesta vaikuttamisesta kolmikantaisessa Suomessa 1968–2011”.
VTT Anders Blom on syntynyt vuonna 1955 Turussa ja kirjoittanut ylioppilaaksi Turun Suomalaisesta Yhteiskoulusta vuonna 1974. Blom suoritti korkeakoulututkintonsa (VTM) Turun yliopistossa vuonna 1982. Blom on toiminut mm. toimittajana Uudessa Suomessa ja Turun Sanomissa, toimitusjohtajana mainos- ja viestintätoimistossa (Adax Group), Eurofacts Oy:ssa sekä Perheyritysten liitossa. Kansainvälistä kokemusta Blomilla on Eurofacts Oy:n Fleishmann-Hillard -verkostosta ja perheyritysten kansainvälisistä verkostoista (FBN International, European Family Businessess). Lisäksi Blom on toiminut Turun ystävyyskaupungin Pietarin kaupungin johdon neuvonantajana 1996-2017. Blom toimii myös Eurofacts Oy:n senior advisorina. Blom toimii Eurooppa-foorumi Turussa -yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana.

VTT Anders Blom, 040 052 3409, andblo@utu.fi ja anders.blom@eurofacts.fi

Luotu 25.03.2019 | Muokattu 25.03.2019