Vuoden 2012 nobelisti Brian Kobilka käynnistää BioCity Turun syksyn seminaarisarjan

28.09.2020

BioCity Turku -tutkijayhteisön syksyn 2020 Frontiers of Science -seminaarisarja käynnistyy lokakuussa. Ensimmäinen esiintyjä on vuoden 2012 nobelisti Brian K. Kobilka, jonka esitys “Structural insights into G protein coupled receptor activation” kuullaan lokakuun 8. päivänä klo 18.00 alkaen.

BioCity Turku on järjestänyt Frontiers of Science -seminaareja jo vuodesta 1998 lähtien. Seminaarisarjan tarkoituksena on tarjota koko akateemiselle yleisölle – niin tutkijoille kuin opiskelijoillekin – mahdollisuus seurata huippututkijoiden tieteellisiä esityksiä.

– Covid-19-pandemiasta johtuen Frontiers of Science on ollut tauolla maaliskuusta saakka, mutta nyt sopeudumme uuteen normaaliin ja käynnistämme seminaarisarjan etäluentoina. BioCity Turku etsii jatkuvasti uudenlaisia tapoja toteuttaa tutkijoiden välistä kommunikaatiota ja ajatustenvaihtoa, ja niinpä Frontiers of Science -etäseminaaritkin ovat mahdollisimman interaktiivisia, kertoo BioCity Turun tieteellinen johtaja Jyrki Heino.

Seminaarit ovat avoimia kaikille, ja ne kattavat laajasti eri tutkimusaiheita biologiasta, solu- ja molekyylibiologiasta sekä lääketieteestä aina bioteknologiaan ja tietotekniikkaan.

Kobilka on solureseptoreiden tutkimuksen uranuurtaja

Syksyn ensimmäinen esiintyjä on Stanfordin yliopiston kardiologian ja molekyyli- ja solufysiologian professori Brian K. Kobilka (s. 1955), joka palkittiin kemian Nobel-palkinnolla vuonna 2012 yhdessä Robert J. Lefkowitzin kanssa uraauurtavasta työstä solureseptoreiden parissa.

Kobilka ja Lefkowitz onnistuivat ensimmäisinä tunnistamaan ja kloonaamaan joukon geenejä, jotka koodaavat nisäkkäiden adrenergisia reseptoreja. Kyseisten reseptorien ymmärrettiin olevan sukua silmän valoa havaitsevalle näköpurppuralle, ja pian tämän jälkeen tunnistettiin kokonainen ryhmä samankaltaisia reseptoreja – G-proteiinikytkentäiset reseptorit. Noin kolmannes käytössämme olevista lääkeaineista vaikuttaa näiden reseptorien kautta, säätelemällä niiden toimintaa.

Stanfordin yliopistossa Kobilka tutkimusryhmineen onnistui ratkaisemaan ja julkaisemaan useiden reseptoriproteiinien kiderakenteen. Näissä tarkoissa rakennekuvissa reseptorit nähtiin ensimmäistä kertaa toiminnassa. Nykyään Kobilkan ryhmä tutkii useiden työkalujen avulla G-proteiinikytkentäisten reseptorien dynaamisia rakenteita ja erilaisten lääkeaineiden vaikutuksia reseptorien viestinvälitykseen.

Tieteellisten ansioidensa lisäksi Kobilka tunnetaan tutkijalääkäreiden puolestapuhujana, ja osaksi hänen ansiostaan kaikki Stanfordin yliopiston lääkäriopiskelijat tutustuvat tutkimustyöhön jo opintojensa alkuvaiheessa.

Ilmoittaudu avoimille etäluennoille

Kaikki syksyn 2020 Frontiers of Science -seminaarit järjestetään vuorovaikutteisina etäluentoina. Kutsu tapahtumaan lähetetään sähköpostitse päivää ennen tapahtumaa, ja tilaisuuksiin on ennakkoilmoittautuminen.

Kaikkien Frontiers of Science -tilaisuuksien rekisteröitymislinkit löytyvät BioCity Turun verkkosivuilta noin kuukautta ennen ajankohtaa.

Kaikenlainen tapahtumien audio- ja videotallentaminen on ehdottomasti kielletty.

Rekisteröidy kuuntelemaan Brian K. Kobilkan luentoa viimeistään 6.10.2020 klo 12.00.

BioCity Turku on Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen biokeskus, joka kokoaa yhteen Turun yliopistojen biotieteisiin ja molekyylilääketieteeseen liittyvän tutkimuksen.

Lisätietoja: BioCity Turun koordinaattori Maija Lespinasse, biocityturku@bioscience.fi

Luotu 28.09.2020 | Muokattu 09.10.2020