Vuoden 2019 KiVa-koulu on Porokylän koulu Nurmeksesta

06.11.2019

KiVa Koulu -ohjelmaa toteuttavien koulujen parista on valittu Vuoden KiVa-koulu jo vuodesta 2010. Vuoden 2019 KiVa-kouluksi on valittu Porokylän koulu Nurmeksesta. Valinnassa kiinnitettiin huomiota Porokylän koulun pitkäjänteiseen ja määrätietoiseen kiusaamista ehkäisevään työhön. Koulun rehtori Katja Tolvanen ja luokanopettaja Pirjo Turunen osallistuvat vertaiskouluttajien ominaisuudessa myös KiVa on the Road -koulutuskiertueelle kuluvan syyslukukauden aikana.

Turun yliopistossa kehitetty KiVa Koulu -ohjelma on ollut suomalaisten perusopetusta tarjoavien koulujen saatavilla jo kymmenen vuoden ajan. Porokylän koulussa ohjelmaa on toteutettu alusta asti hyvin tuloksin.

– Porokylän koulussa kiusaamisen ennalta ehkäisy on erinomaisella tasolla. Koulussa toteutetaan säännöllisesti KiVa-oppitunteja. Määrätietoinen kiusaamisen vastainen työ näkyy oppilaiden positiivisessa palautteessa heidän arvioidessaan koulunsa ilmapiiriä ja opettajien suhtautumista kiusaamiseen, kertoo erityisasiantuntija Elisa Poskiparta Turun yliopistosta.

Myös kiusatuksi itsensä kokevien oppilaiden määrä on Porokylän koulussa laskenut kymmenessä vuodessa huomattavasti enemmän kuin KiVa-kouluissa keskimäärin.

KiVa Koulun kymmenvuotisen toteuttamisen kunniaksi tänä syksynä on järjestetty seitsemällä eri paikkakunnalla vieraileva KiVa on the Road -koulutuskiertue. Kouluttajina toimivat Turun yliopiston KiVa-kouluttajat sekä ohjelmaa toteuttavista kouluista mukaan kutsutut vertaiskouluttajat.

– Koulutustapahtumat ovat olleet hyvin suosittuja, ja tällaiselle ohjelman toteuttamista tukevalle koulutukselle on valtava kysyntä, Poskiparta sanoo.

Vuoden KiVa-koulu julkistettiin keskiviikkona 6.11 Oulussa järjestettävän koulutuspäivän yhteydessä.

Luotu 06.11.2019 | Muokattu 06.11.2019