Vuoden 2022 Biomateriaalipäivillä tutustutaan lasiin ja sen käyttökohteisiin

25.10.2022

Turun perinteisillä Biomateriaalipäivillä keskitytään tänä vuonna lasiin. YK on nimennyt vuoden 2022 teemaksi lasin, jolla on monia sovelluskohteita tieteessä, taloudessa ja taiteessa. Päiviä vietetään Turussa 27.-28.10.2022.

Turun Biomateriaalipäivien teema on ajankohtainen, sillä kaikki ohjelman aiheet liittyvät lasiin. YK on nimennyt vuoden 2022 lasin teemavuodeksi. Lasi on ollut avainasemassa monissa tieteellisissä läpimurroissa sen poikkeuksellisten ominaisuuksien ja monikäyttöisyyden ansiosta.

Tapahtuman puhujina ovat alan ulkomaiset ja kotimaiset huippuasiantuntijat, kuten Turun yliopiston biomateriaalitieteen professori Pekka Vallittu ja Åbo Akademin molekulaaritieteen ja -tekniikan laboratorion professori Leena Hupa, jotka esitelmöivät lasin käyttökohteista hammaslääketieteessä ja lääketieteessä.

Tapahtuman ulkomaisia kutsuvieraita edustaa esimerkiksi apulaisprofessori Chris Arts Maastrichtin yliopistosta. Arts puhuu Biomateriaalipäivillä siitä, miten bioaktiiviseen lasiin pohjautuvaa teknologiaa voidaan hyödyntää antibioottiresistenssin kukistamisessa. Kansainvälisen terveysjärjestö WHO:n mukaan antibioottiresistenssi voi vuoteen 2050 mennessä aiheuttaa satoja miljoonia kuolemia.

Biomateriaalipäiviä vietetään tänä vuonna Turun yliopiston Dentalia-rakennuksessa Arje Scheinin -salissa (Lemminkäisenkatu 2, Turku) 27.-28.10. Tapahtuman järjestävät Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen biomateriaalitutkimusohjelma sekä Turun Teknologiakiinteistöt.

Lisätietoa:

Yliopisto-opettaja Sufyan Garoushi, Turun yliopisto