Vuoden dosentti Mika Lastusaari tutkii pimeässä loistavia aineita

25.03.2021

Turun yliopistojen vuoden dosentti Mika Lastusaari työskentelee Turun yliopiston kemian laitoksella epäorgaanisen kiinteän olomuodon dosenttina.

Lastusaaren tutkimus käsittelee loisteaineita ja fotokromisia materiaaleja. Loisteaineet muuntavat monenlaista energiaa, esimerkiksi säteilyä tai lämpöä, näkyväksi valoksi. Loisteaineiden käyttökohteita ovat muun muassa valaistus, näytöt, laserit ja lääketieteellinen kuvantaminen.

Lastusaaren johtaman luminesenssitutkimuksen pääkohteina ovat jälkiloistavat materiaalit. Nämä ovat tuttuja esimerkiksi itsevalaisevista poistumisopasteista, mutta niitä hyödynnetään myös vaikkapa biokuvantamisessa. Fotokromiset materiaalit muuttavat väriään säteilyaltistuksessa, ja ne ovat tuttuja esimerkiksi tummenevista aurinkolaseista, mutta Lastusaaren ryhmässä niitä kehitetään säteilyantureiksi.

Lastusaari on johtanut myös kansainvälistä tutkimusyhteistyötä, joka selvitti pimeässä valkoisena hohtavan luonnonmineraalin eli hackmaniitin loiston syyt.

– Olen yllättynyt, ilahtunut ja otettu nimityksestä. Se kannustaa jatkamaan tutkimusta. Erityisen hienoa on kuulla Vuoden dosentti-tittelistä nyt, kun en ole voinut vuoteen tavata omaa tutkimusryhmääni kasvotusten, Lastusaari toteaa.

Turun Yliopistojen Dosenttiyhdistys ry nimittää vuosittain Vuoden dosentti -arvonimen. Nimitysperusteissa on korostettu korkeaa akateemista meritoitumista ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta.

Vuoden dosentti julkistettiin etänä järjestetyssä Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteisessä Akateemisessa päivässä 25.3. Akateemisella päivällä juhlitaan sitä, että Turkuun perustettiin Turun akatemia vuonna 1640.

Luotu 25.03.2021 | Muokattu 25.03.2021