Yrittäjä ja hallitusammattilainen Patrik Anckar aloittaa työelämäprofessorina Turun kauppakorkeakoulussa

08.01.2024

Kansainvälisen liiketoiminnan huippuosaaja, KTT Patrik Anckar on nimitetty työelämäprofessoriksi Turun yliopiston kauppakorkeakouluun. Työelämäprofessuuri on kaksivuotinen ja osa-aikainen.

Työelämäprofessuuri sijoittuu kansainvälisen liiketoiminnan oppiaineeseen sekä Turun ihmistieteiden tutkijakollegiumiin (Turku Institute for Advanced Studies, TIAS).

Anckar toimii tällä hetkellä yrittäjänä, strategiakonsulttina ja ammatillisena hallitusjäsenenä useissa organisaatioissa, sekä myös Saaristomeri-vaikuttajana. Aiemmin hän on toiminut johtotehtävissä kansainvälisissä suuryrityksissä sekä pohjoismaisissa pk-yrityksissä. Anckar on valmistunut markkinoinnin tohtoriksi Hankenin kauppakorkeakoulusta 1994. Hän on ensimmäinen suomalainen, joka on saanut julkaisun arvostetussa Journal Of Marketing -lehdessä.

Anckar vahvistaa erityisesti kansainvälisen liiketoimintastrategian ja hallinto-osaamisen osaamista Turun kauppakorkeakoulussa. TIAS-kollegiumissa Anckar auttaa edistämään vuorovaikutusta paikallisen yritysyhteisön kanssa ja antaa uraneuvoja TIAS-tutkijoille. Opiskelijoille Anckar tuo tuoretta ja ajankohtaista tietoa kansainvälisestä liiketoimintastrategiasta, kansainvälisen toiminnan skaalautumisesta ja yritysten hyvästä hallintotavasta.

- Lyhyen akateemisen uran jälkeen olen toiminut liike-elämässä eri tehtävissä ja eri yhtiöissä ympäri maailmaa. Paluu akateemiseen on aina ollut ajatuksissani ja kun Turun yliopisto tällaisen mahdollisuuden tarjosi, oli helppoa tarttua tilaisuuteen. Toimessa minulla on mahdollisuus tuoda liike-elämän kokemuksia yliopiston opiskelijoille sekä myös luoda mahdollisuuksia tutkijoille tuottaa tieteellistä hyötyä liike-elämän tarpeille. Toivon olevani teorian ja empirian yhdistäjä, sillanrakentaja ja tiedepohjaisten innovaatioiden kaupallistaja, sanoo Anckar.

Kauppakorkeakoulun dekaani Markus Granlund toivottaa Anckarin lämpimästi tervetulleeksi Turun yliopistoon.

- Olemme innoissamme saadessamme Patrik Anckarin tapaisen moniosaajan riveihimme. Hänessä yhdistyvät akateeminen osaaminen ja vahva kokemus eri liike-elämän osa-alueilta. Hän tulee toimimaan erinomaisesti yliopiston ja elinkeinoelämän rajapinnassa, kertoo Granlund.

Luotu 08.01.2024 | Muokattu 08.01.2024