3D-tulostuksen teoria ja käytäntö tutuksi kaikille - maksuton koulutusmateriaali ladattavissa

19.12.2023

Turun yliopistossa kehitetty 3D-tulostuksen koulutusmateriaali on avattu maksuttomaan käyttöön sekä yrityksille, oppilaitoksille että kansalaisille.

- Koulutuksen ensisijaisena tavoitteena on parantaa suomalaisten yritysten kilpailukykyä uuden teknologian avulla - yhdessä korkeakoulujen kanssa. Uusi teknologia tarjoaa huikeita mahdollisuuksia monille johtuen tulostusmateriaalien runsaasta määrästä. Mutta kohteet pitää ensin tunnistaa ja ymmärtää 3D-tulostuksen lainalaisuudet riittävästi, kertoo professori Antti Salminen kone- ja materiaalitekniikan laitokselta.

Hankkeen vastaava johtaja, tietojärjestelmätieteen ja työinformatiikan lehtori Antti Tuomisto Turun kauppakorkeakoulusta kertoo, että materiaali on vapaasti kaikkien käytettävissä ja sen tavoite on herättää kiinnostus ja kysymyksiä 3D-tulostusta kohtaan. Uusi AMOU-palvelu takaa, että yritys ei jää yksin asian kanssa, vaan esiin nousseisiin kysymyksiin saa vastauksia asiantuntijoilta.

- Tietoisuuden leviämisen edistämiseksi ja nopeuttamiseksi toteutimme tämän mikro-oppimiseen ja 360videoihin perustuvan materiaalin ja siihen liittyvän AMOU-palvelun. AMOU-palvelu tarjoaa erilaisia kevyitä polkuja, jotka lähtevät materiaalin omatoimisesta tutustumisesta ja päätyen mahdollisesti yhdessä toteutettavaan räätälöityyn työpajaan. Oppiminen, uuden tiedon omaksuminen ja käyttöönotto kokemusperäisesti, on tavoitteena. Pilottien avulla yritykset pystyvät tekemään paremmin päätöksiä 3D-tulostuksen jatkohankkeista omassa yrityksessään, sanoo Tuomisto.

Luotu 19.12.2023 | Muokattu 20.12.2023