50 vuotta sitten lääketieteellisestä tiedekunnasta valmistuneiden kurssikokous järjestettiin Turussa

25.04.2022

Vuonna 1972 lääketieteellisestä tiedekunnasta valmistuneiden kurssikokous järjestettiin Suomalaisella Pohjalla torstaina 21.4.2022. Viisikymmentä vuotta sitten valmistuneiden lääketieteen ammattilaisten kirjavaan joukkoon lukeutui niin ylilääkäreitä, professoreita, lääketieteellisen tiedekunnan entinen dekaani kuin yksi entinen ministerikin.

Cursus Piha -vuosikurssin isäntänä toimii Jorma Piha, joka on Turun yliopiston lastenpsykiatrian professori emeritus. Piha avasi torstaina 21.4. koolle kutsun kurssikokouksen puhumalla kurssilaisten historiasta ja kokoonpanosta.

– Ensimmäinen kurssitapaamisemme oli 20 vuotta valmistumisemme jälkeen vuonna 1992. Tämä on seitsemäs tapaamisemme ja tilaisuus piti alun perin järjestää jo vuosi sitten. Kun tapaaminen siirtyi tälle vuodelle, kävi onni, sillä nyt meillä on kulunut 50 vuotta valmistumisestamme. On hienoa nähdä, että 39 elossa olevasta kurssitoverista paikalla on 22 henkilöä, Piha sanoi tilaisuuden alussa.

Aki Lindenin videotervehdys Cursus Pihalle.Kurssi-isännän avaussanojen jälkeen kurssikokoontumisessa nähtiin perhe- ja peruspalveluministeri Aki Lindénin videotervehdys.

Lindén kertoi videolla tulleensa Turun yliopistoon medisiinariksi muutamaa vuotta Cursus Pihan ikäluokan jälkeen.

– Teidän vuosikurssillanne suoraan koulun penkiltä tiedekuntaan tulleiden syntymävuosi on 1947. Joku on sitäkin vanhempi, harva sitä nuorempi. Siinä mielessä olette minuun verrattuna lääkäreinä senioreita. Todella moni teistä on tehnyt upean uran terveydenhuollossa. Kun itsekin olen täyttänyt jo 70 vuotta, osaan arvostaa sitä ystävyyttä ja toveruutta, mitä kurssilaisten kesken syntyi, Lindén sanoi videolla.

Kansanterveyden edistämistä puolen vuosisadan ajan

Cursus Pihan alumnit intoutuivat tilaisuudessa myös muistelemaan sekä opiskeluaikojaan että viimeisen puolen vuosisadan aikana tapahtuneita merkittäviä terveydenhuollon uudistuksia. Samana vuonna, kun vuosikurssi valmistui, Suomessa säädettiin kansanterveyslaki, jota pidetään yhtenä suurimpana terveydenhuollon uudistuksena sotien jälkeisenä aikana.

Eeva Kuuskoski.Suomen sosiaali- ja terveysministerinä vuosina 1983–1987 ja 1991–1992 toiminut Eeva Kuuskoski (kuvassa) puhui tilaisuudessa perusterveydenhuollon merkityksestä.

– Meidän aikana on tapahtunut monia suuria muutoksia ja merkittäviä uudistuksia. Toivoisin, että innostus kansanterveystyöhön ja perusterveydenhuollon kysymyksiin syttyisi uudelleen. On tehty paljon muuta hyvää, mutta nyt olisi aika uudelle kansanterveystyön tulemiselle, Kuuskoski sanoi tilaisuudessa.

Monet kurssilaiset Kuuskosken ohella muistelivat lisäksi tärkeän kansanterveyden edistämishankkeen, Pohjois-Karjala-projektin, työtä. Useampi kurssilaisista oli osallistunut Pohjois-Karjala-projektiin sen ollessa käynnissä vuosina 1972-1997.

Helena Taskinen.Työterveyslaitoksen entinen ylilääkäri, Helsingin ja Tampereen yliopistojen työterveyden professori emerita Helena Taskinen nosti yhtenä merkittävänä uudistuksena tilaisuudessa esiin työterveyshuoltolain vuodelta 1978.

Cursus Pihan kurssikokoukseen oli kutsuttu puhujaksi Turun yliopiston aineenvaihduntatutkimuksen professori Pirjo Nuutila.

Pirjo Nuutila esitelmöi ruskeasta rasvasta.Professori Nuutilan esitys käsitteli ruskeaa rasvaa. Vuonna 2009 tiedeyhteisöä ravisutti tieto siitä, että osalla aikuisista ihmisistä on kylmässä aktivoituvaa ja lämpöä tuottavaa ruskeaa rasvaa. Nuutila ryhmineen on maailman johtavia ruskean rasvan tutkijoita.

Tapio Rönnemaa ja Kalle Aalto.
Nuutilan esityksen jälkeen kurssilaisiin kuulunut lääketieteellisen tiedekunnan entinen dekaani, professori emeritus Tapani Rönnemaa (vas.) ja Raumalla vaikuttanut osastonylilääkäri Kalle Aalto pitivät osallistujille musiikkiesityksen. Rönnemaa tuli tunnetuksi dekaanikaudellaan ”laulavana dekaanina”.

Teksti: Heikki Kettunen
Kuvat: Heikki Kettunen, Martti Janatuinen