Koneen Säätiöltä yli 2,5 miljoonaa euroa rahoitusta yliopistolle

05.12.2019

Koneen Säätiö on myöntänyt syksyn 2019 apurahahaussa 30,6 miljoonaa euroa tieteen ja taiteen rohkeisiin avauksiin. Apurahan saa yhteensä 325 henkilöä, organisaatiota tai työryhmää. Turun yliopiston tutkijoille rahoitusta myönnettiin yhteensä yli 2 500 000 euroa.

Syyskuussa järjestettyyn hakuun lähetettiin yhteensä 5 559 hakemusta. Apurahan sai 5,8 prosenttia hakijoista. Turun yliopiston tutkijoille rahoitusta tuli yhteensä 18 kpl, yhteensä 2 526 950 euroa.

– 2010-luvun aikana säätiö on alkanut tukea kiinnostavia monivuotisia projekteja: monissa niistä tehdään perustutkimusta, toisissa taas on vahva yhteiskunnallinen kytkös. Valintakriteereinä ovat korkea tieteellinen laatu ja hankkeen rohkeus. Nämä erittäin tavoitellut hankkeet ovat merkittäviä meriittejä hankkeissa toimivien tutkijoiden uralla. Säätiö myöntää myös paljon apurahoja yksittäisille tutkijoille, toteaa Koneen Säätiön tiedejohtaja Kalle Korhonen.

– Koneen Säätiö on tehnyt useita vuosia töitä saattaakseen yhteen akateemista tutkimusta ja taidetta rahoittamalla tutkijoiden ja taiteilijoiden yhteishankkeita. On ilahduttavaa, että etenkin yhä useammassa tutkimushankkeessa tutkijat ja taiteilijat työskentelevät yhdessä. Myös hankkeiden kirjo ilahduttaa. Eri kanteilta maailmaa lähestyvän ajattelun tukeminen on välttämätöntä, jotta voimme ymmärtää nykymaailman monimutkaisuutta, sanoo Koneen Säätiön johtaja Anna Talasniemi.

Turun yliopistosta filosofian yksiköstä säätiön rahoitusta sai muun muassa filosofian yksikön professori Eerik Lagerspetz työryhmineen. Ryhmä pyrkii analysoimaan tutkimuksessaan, mitä demokratian eri kriiseillä tarkoitetaan ja samalla pohtia, missä määrin kriisit ja samalla välttämättömyys vastata kriiseihin ovat itse asiassa demokratian pysyviä, sisäänrakennettuja ominaisuuksia.

Yhteensä Koneen Säätiö on rahoittanut tiedettä, taidetta ja kulttuuria noin 31,7 miljoonalla eurolla vuonna 2019. Koneen Säätiön vuoden 2020 apurahahaku järjestetään 1.–15.9.2020.

Turun yliopistoon rahoitusta 18 kpl, yhteensä 2 526 950 €

Elisa Aaltola ja työryhmä FT, dosentti, erikoistutkija
Voiko eläintä kertoa? Eläinten käsitteellistämisen haasteet tieteissä ja taiteissa 198 000 €

Zoé Allen-Mercier Doctoral student – Suomen muuttuvat naapuruudet