Aallonharjalle-podcast tutustuttaa ihmistieteelliseen meritutkimukseen

15.06.2023

AHA-meritutkimusverkoston Aallonharjalle-podcast tutustuttaa mereen ja meriluontoon liittyviin ihmistieteellisiin keskusteluihin.

AHA-meritutkimusverkoston Aallonharjalle-podcast-sarjan ensimmäiset kolmea jakso on julkaistu. Podcast esittelee Turun yliopistossa ja Åbo Akademissa tehtävää ihmistieteellistä meritutkimusta helposti lähestyttävässä muodossa.

– Ajattelimme, että nyt kesän kynnyksellä voi olla mukavaa kuunnella meriaiheista podcastia vaikka mökillä tai meren äärellä tai muuten liikkeessä kuten piha-askareiden lomassa. Kesä kutsuu luonnon äärelle ja me kutsumme ihmiset tutustumaan mereen ja meriluontoon liittyviin keskusteluihin, kertoo Aallonharjalle-verkoston johtokunnan jäsen Elina Valovirta, joka toimii kollegiumtutkijana Turun yliopiston ihmistieteiden tutkijakollegiumissa (TIAS).

Podcast-sarjan ensimmäisissä osissa uppoudutaan Tove Janssonin vaiheisiin Pellingin saaristossa, keskustellaan suomalaisista risteilykansana ja avataan meren sekä puuveneellä purjehtimisen merkityksiä.

Podcast-jaksot ovat kuunneltavissa AHA-meritutkimusverkoston verkkosivuilla ja ne ovat saatavilla myös tekstivastineina.

– Nettisivuillamme on lisätietoa AHA:sta ja tähän mennessä julkaistuista jaksoista. Tulevissa jaksoissa käsitellään muun muassa risteilyromansseja, eli mitä tapahtuu, kun aiemmassa podcastissa käsitelty, Turussa rakennettu laiva lähtee Karibialle ja siellä fiktiivisten matkailijoiden välille syttyy kuuma romanssi, paljastaa Valovirta.

> Kuuntele podcastia

> AHA – aallonharjalle