Aboagoran The Five Rings -teema huipentuu tyhjyyteen 22.–25.8.2023

12.06.2023

Kansainvälinen tiede- ja taidetapahtuma Aboagora järjestetään Turussa tänä vuonna 13. kerran. Tapahtuman viisi vuotta käynnissä ollut The Five Rings -teemasarja huipentuu Void-teemaan.

Aboagora, kansainvälinen tiedettä ja taidetta yhdistävä tapahtuma järjestetään Turussa tänä vuonna 13. kertaa. Turun kulttuuripääkaupunkivuonna 2011 syntynyt tapahtuma toteuttaa monivuotisia teemakokonaisuuksia. Tällä hetkellä käynnissä on viisivuotinen teemasarja The Five Rings. Sarja on saanut inspiraationsa japanilaisen Miyamoto Musashin Viiden renkaan kirjasta, joka on kirjoitettu vuonna 1645.

– Kirjan pohjalta Aboagoran teemoina ovat vuosina 2019–2023 toimineet maa, vesi, tuli, tuuli ja tyhjyys. Tänä vuonna kokonaisuus siis huipentuu tyhjyyteen, kertoo Aboagoran suunnittelija Malla Lehtonen.

Tapahtuman ohjelmassa on tieteen ja taiteen muotoja ja näkökulmia yhdisteleviä esityksiä, joista AGORA-puheenvuorot ovat maksuttomia ja avoimia kaikille. Pääpuhujat eli agoristit ovat tänä vuonna feministisen tutkimuksen, filosofian ja tietoisuuden historian professori Karen Barad (University of California at Santa Cruz), filosofian professori Hans Ruin (Södertörn Univerity) ja historian professori Dolly Jørgensen (University of Stavanger).

Luentojen lisäksi ohjelmassa on kaikille avoimia konsertteja: moniääninen Void iteration – If I close my eyes, do I hear? tiistai-iltana 22.8. Sibelius-museossa sekä vokaaliyhtye Ensemble MMXX:n Void torstai-iltana 24.8. Turun Tuomiokirkossa.

Kaksi hahmoa liikkeessä

Selfportrait – Dreams of the Life and Art of Ellen Thesleff käsittelee taiteilija Ellen Thesleffin kirjeitä ja taidetta mielikuvituksen ja unohduksen rajamailla. Kuva: Ulla-Mari Lindström.

Odottamattomat kohtaamiset luovat tilaa uusille ideoille

Aboagoran muissa esityksissä tyhjyyttä lähestytään niin katori-taistelutaidon, luovuuden kuin tiedon rajojen näkökulmista.

– Aboagora lähestyy teemoja aina sekä kirjaimellisesti että kuvaannollisesti eri tieteenalojen ja taiteiden näkökulmista. Teemat valitaankin aina siten, että niitä voidaan tulkita mahdollisimman laajasti. Näin tapahtuma tarjoaa keskustelutilan sekä ajankohtaisten että ajattomien kysymysten käsittelyyn kulloisenkin teeman kautta, sanoo Lehtonen.

”Emptiness – Form, Control, Liberation” -paneelikeskustelussa pohditaan tyhjyyden käsitettä suhteessa Musashin oppeihin, japanilaiseen kulttuuriin, taiteeseen sekä uskontoihin. Tapahtuma huipentuu perjantaina 25.8. Selfportrait Dreams of the Life and Art of Ellen Thesleff -teatterinäytökseen, jossa käsitellään Ellen Thesleffin kirjeitä ja taidetta mielikuvituksen ja unohduksen rajamailla. Mukana tapahtumassa on lisäksi Maria Lindemanin ja Tomi Paijon Futural-installaatio, jossa tämän vuoden teemaa tarkastellaan interaktiivisen tekoälyteoksen avulla.

Aboagoran toiminta-ajatus perustuu näkemykseen, jonka mukaan kokonaisvaltainen ongelmanratkaisu edellyttää paitsi tieteidenvälisyyttä myös tieteellisten ja taiteellisten näkökulmien yhdistämistä. Merkittävät innovaatiot syntyvät usein eri alojen rajapinnoilla ja odottamattomat kohtaamistilanteet luovat mahdollisuuksia uusille ideoille.

– Kehotan yleisöä osallistumaan rohkeasti ja ennakkoluulottomasti eri ohjelmanumeroihin, vaikka ne olisivatkin hieman oman osaamisalueen ulkopuolella. Juuri tällöin voi syntyä uusia, jännittäviä oivalluksia! toteaa Lehtonen.

Koko ohjelmaa on mahdollista päästä seuraamaan rekisteröitymällä 15.8. mennessä ja maksamalla pääsymaksu ennakkoon. Pääsymaksu on opiskelijoille, väitöskirjatutkijoille ja ammattitaiteilijoille 20 €, muille 50 €.

Aboagoran toteuttavat yhteistyössä Turun yliopiston kulttuurihistorian oppiaine, Åbo Akademin säätiön yhteydessä toimiva Donner-instituutti, Åbo Akademi sekä Turun AMK:n Taideakatemia. Hanketta rahoittavat vuonna 2023 Koneen Säätiö, Svenska kulturfonden, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Tieteellisten seurain valtuuskunta, William Thurings stiftelse, Konstsamfundet, Turun yliopisto, Åbo Akademi sekä Åbo Akademin säätiö.

Aboagora Void -tapahtuman promokuva, kuvassa Art Teatro

Kuva: Pekko Vasantola.